Zestaw zajęć dydaktycznych dla grupy Starszaków 29.03-2.04
Dzień dobry Dzieci, dzień dobry Rodzice.
Rozpoczynamy po raz drugi prace zdalną. Podobnie jak przed rokiem postaramy się aby wykorzystać efektywnie te dni i pozwolić Wam na osiągnięcie kolejnych sukcesów i poczucia satysfakcji z Waszych działań.
Zaczynamy.
PONIEDZIAŁEK - 29.03.2021
1. „Do re mi”-zabawa dydaktyczna
Kochani, kiedy śpiewamy piosenki, śpiewamy pewną melodię. Zapisana jest ona w postaci nut na pięciolinii. To zapis gamy „w górę”.i
Te dźwięki czytamy również „w dół”-w przeciwnym kierunku, do najniższego dźwięku
Spróbujcie zapamiętać je podobnie jak nasz „wierszyk” o samogłoskach.
Poniżej macie link do piosenki, która pomoże Wam w zabawie:
https://www.youtube.com/watch?v=BO2fKqnSxcE
2 „Muzyczne kubeczki”- zabawa muzyczna
Proszę przygotować dziecku 8 kubeczków po jogurtach, serkach albo innych. Ustawiamy je w rzędzie. Odtwarzamy dziecku z dowolnego źródła-może być powyższa piosenka- gamę C-dur. Dziecko” zbiera” kubeczki –nakłada je jeden na drugi. Następnie spróbujcie zrobić to w drugą stronę - śpiewamy gamę „w dół”- do si la sol fa mi re do - w tym czasie dziecko zdejmuje kubeczki z siebie-na to potrzeba troszkę więcej czasu.
Możecie wykonać to zadanie z użyciem klocków - ustawiać wieżę i rozkładać ją.
3.”Sylaby”-zabawa dydaktyczna
Proszę, aby rodzice/opiekunowie napisali na małych karteczkach sylaby - każda karteczka to oddzielna sylaba. Każda sylabę piszemy dwa razy - czyli dwie karteczki
MA BA RAN ZON RA KA TO WI TA WA ZŁO BA
Zadanie polega na układaniu wyrazów z sylab i ich odczytywaniu.
4.”Bukiet wiosennych kwiatów”- zabawa dydaktyczna
Poszukajcie, drodzy Rodzice, w internecie lub książce poniższe kwiaty: tulipan, przebiśnieg, krokusy, sasanka. Omówcie ich wygląd. Przygotowujemy farby i pędzelki o różnej grubości. Proszę wydrukować dziecku poniższe obrazki, przedstawiające wiosenne kwiaty. Jeżeli nie ma takiej możliwości, proszę spróbować narysować kontury podobnych - liczą się chęci ;) Dziecko przy użyciu farb stara się wypełnić ich kontury odpowiednimi kolorami starając się dobrać taki pędzelek by nie wyjeżdżać poza linię.
5. „Wielkanocne zajączki”- zabawa ruchowa.
Rodzic mówi dziecku, że po pokoju kicają zające. Maja kolory: czerwony, czarny, żółty i zielony. Dziecko - zajączek wesoło hasa po pokoju. W tym czasie rodzic wymienia trzy z czterech kolorów, klaszcze w ręce - wtedy zając zatrzymuje się i mówi jakiego koloru rodzic nie wymienił.
6.”Turlanie jajka” – zabawa tematyczna.
Tutaj wybór pozostawiamy Państwu J - albo bierzemy surowe jajko- będzie więcej do sprzątania ;) albo gotujemy je. Dla siebie bierzemy takie samo. Turlamy jajka po podłodze, żeby się nie potłukły lub nie obtłukły J.
7. „ Co nam dajesz Wiosno? wiersz Teresy Fiutkowskiej
Czytamy dziecku wiersz. Następnie przydzielamy role: Rodzic zadaje pytania, a dziecko wspólnie z nim odpowiada jako Wiosna. Jeśli uda się zapamiętać - dziecko odpowiada samo.
- Co nam dajesz, Wiosno?
- Wietrzyk i słońce,
I ptaków piosenkę radosną...
- Co jeszcze, Wiosno?
- Parki i ogrody,
w których kwiaty rosną....
- Czy jeszcze coś, Wiosno?
- Szum drzew w lesie,
Odpoczynek pod zieloną sosną....
WTOREK - 30.03. 2021
Dzień dobry:) Zaczynamy!
1.”Domowa orkiestra” –zabawa muzyczna
Proszę puścić dziecku piosenkę z linku na dole zadania. Dziecko słuchając stara się wystukać jej rytm posiłkując się własnoręcznie wykonanymi instrumentami: dwoma łyżeczkami, słoikiem z kaszą itp. Pełna dowolność wykonania domowego instrumentu. Koszyczek dobrych życzeń https://www.youtube.com/watch?v=7TZOcP5tKhY
2.”Kolorowe kurczaki i zajączki”-zabawa plastyczna. Dziecko odrysowuje z podanych szablonów na kolorowym sztywnym papierze 5 kurczaków – koloru żółtego i pomarańczowego oraz 5 zajączków w kolorze niebieskim i zielonym. Następnie wycina je oraz ozdabia mazakami według własnego pomysłu. Rysujemy trawkę na zielonym papierze. Dziecko wycina trawę. Na zakończenie przyklejamy na blok techniczny trawę oraz naprzemiennie kurczaka i zajączka. Jeśli się nie zmieszczą-nie szkodzi J. Zróbcie druga pracę albo dajcie je komuś w prezencie.
3.”Słonko świeci nad łąką”- zabawa ruchowa. Czytamy dziecku poniższą rymowankę. Próbujemy kilka razy powtórzyć. Dziecko maszeruje w rytmie wystukiwanym przez łyżeczkę, w określonym kierunku. Trzymają żółty pasek bibuły innego papieru symbolizujący promyczek słońca. Kiedy dziecko usłyszą dźwięk dzwoneczka, lub inny umówiony sygnał, zatrzymuje się. Rodzic unosi rysunek słońca z promykami dziecko wtedy recytuje wiersz-sam lub z rodzicem:
Słoneczko świeci nad łąką, wszyscy się cieszą,
bo właśnie promyki ciepłe wysyła, wiosna się zaczyna.
4.”Liczymy”-zabawa matematyczna.
Drodzy Rodzice, poproście dzieci o przeliczenie wszelkich przedmiotów: książek, sztućców, butów itd. Dzieci znają już zapis graficzny cyfr. Niektóre potrafią pisać i odczytywać liczby. Najlepiej znacie swoje dzieci. Postarajcie się, aby zapisały ilość przeliczonych przedmiotów - z Waszą pomocą lub bez.
Przypomnijcie najpierw z otrzymanych kart zapis graficzny cyfr .
5.”Przedświąteczne porządki”- zabawa naśladowcza. Dzieci wraz z rodzicami naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów, mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących się na różnej wysokości.
6.„Zwiastuny wiosny”-zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku dowolny obrazek przedstawiający wiosnę (z internetu, z książki) ; dziecko stara się rozpoznać na nim zwiastuny wiosny.
ŚRODA - 31. 03. 2021
Dzień dobry.
Zaczynamy nowy dzień:) Ostatni dzień marca .
1.WESOŁA SCENA - Kokoszka muz. sł. T. Mayzner, aranż. W. Jarosiński - Bing video
Proszę puścić dzieciom powyższą piosnkę, a następnie wykonać poniższy układ z dzieckiem
Powiem wam bajeczkę! Dziecko chodzi po kole dookoła Rodzica, w roli kwoki,
Miałam kokoszeczkę. który śpiewa, pierwszą zwrotkę piosenki,
A ta kokosze czka
Znosiła jajeczka.
Wcale to nie bajka, przykucają, kulą głowy w ramionach, następnie powoli
Że z każdego jajka podnoszą się, naśladując wykluwanie się kurczątek z jajek.
wyszła ta żółciutka
kureczka malutka.
II Potem kokoszeczka splatają ręce do tyłu, spacerują za Rodzicem- lekko kołysząc
Wokoło ogródeczka się na boki,
Razem z kurczętami przykucają i stukają palcami o podłogę, udając, że zbierają ziarenka,
Zbierała ziarneczka.
Jastrząb wygłodzony Mama prosi tatę lub inną osobę, by był jastrzębiem, kurczątko - dziecko jest na środku pokoju w
Raz nastawił szpony, w pobliżu swej mamy, jastrząb próbuje zaatakować kurczaka, a mama kura
Ale moja kurka podarła mu piórka. machając rękami jak skrzydłami, biega wokół dziecka, broniąc
je przed atakiem.
2."Pisanki malowanki-wyklejanki” - zabawa plastyczna. Drukujemy albo rysujemy nawet większe pisanki wg wzoru. Dziecko wycina je i maluje oraz wykleja kolorowymi skrawkami.
3.”Narodziny kurczęcia” zabawa tematyczna - zapraszam teraz mamy do zabawy ruchowej ze swoimi dziećmi. Dzieci są teraz w jajku, a mamy- kury oczekują na narodziny dziecka. Mamy-kury odgrywają scenkę przedstawiające opiekę kury nad jajkiem, następnie następuje wykluwanie się kurczaka w które wciela się dziecko oraz jego powitanie z matką (bez użycia słów lub z krótkimi dialogami zgodnie z pomysłami dziecka).
4.”Liczymy” - karta pracy
Proszę udostępnić dzieciom kolejne działania matematyczne na dodawanie i odejmowanie z kart, jakie otrzymaliście do domu (s.62/63)
Następnie wykonajcie działania z poniższych zadań:
- W kurniku kwoka mama zniosła 8 jaj. Z trzech jajek wykluły się kurczaki. Ile jajek pozostało całych?
5.”Ile zwierząt?” –zabawa matematyczna.
Odszukaj na obrazku i policz, ile jest poszczególnych zwierząt.
6. Swobodny taniec na zakończenie :)
https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84
Czwartek - 1.04. 2021
Dzień dobry :) No i mamy pierwszy kwietnia –pierwszy dzień drugiego z wiosennych miesięcy, a do tego dzień zwany Prima Aprilis :) , czyli dzień drobnych kłamstewek i oszustw. Jeśli uda się Wam kogoś nabrać, mówicie wtedy : ”Prima Aprilis, uważaj, bo się pomylisz" :)
Pamiętajcie, że żarty nie powinny nikogo ranić ani krzywdzić.
1.„Kwiecień plecień” - zabawa słowna.
Posłuchajcie przysłowia : "Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”.
Porozmawiajcie w domu, co to oznacza. Jaka pogoda może być w kwietniu? W czym to przysłowie jest podobne do marcowego „W marcu jak w garncu”?
2.„Jj jak jajko” - zabawa słowna
Pytamy dziecko, jakie zna wyrazy na głoskę „J”. Możemy zrobić konkurs - kto zna ich więcej.
Dzielimy wyraz na sylaby, podajemy również ilość głosek w wyrazie. Rysujemy na kartce tyle małych jajeczek, ile głosek ma wyraz „jajko”.
3.”J i j” - zapoznanie z zapisem graficznym litery wielkiej i małej.
- Wykonujemy z dzieckiem karty pracy z książki dotyczące litery.
- Dodatkowo możemy wykonać dowolne karty pracy z internetu.
- Prosimy dziecko o napisanie wyrazu jajko na zwykłej kartce papieru kilka razy: ołówkiem, mazakiem i długopisem. Kontrolujemy nacisk.
4.”Kurczak i jajko” - zabawa ruchowa.
Dziecko robi przysiad podparty (kuca, dłonie na podłodze) - jest jajkiem. Rodzic włącza dowolna muzykę - z jajka wykluwa się kurczak i biega machając skrzydełkami. Muzyka zostaje wyłączona - kurczak wraca do skorupki jajka czyli do przysiadu podpartego. Wykonujemy dowolną ilość razy.
W drugiej części ćwiczenia utrudniamy: dodajemy trzeci element – kiedy rodzic mówi „stuk stuk stuk” dziecko w przysiadzie stuka palcem o podłogę - „zjada kurczak robaka” ;). Sekwencje budujemy dowolnie: przysiad, biegający kurczak przy muzyce, zjadanie robaka przy „stuk stuk stuk” bądź w każdej innej kombinacji.
5. „Kuchenna wyklejanka” - zabawa plastyczna
Udostępniamy dziecku kartkę – najlepiej blok techniczny lub karton, rysujemy na niej duże jajko.
Dajemy klej tzw. magiczny lub Vikol oraz zasoby kuchennej szafki : kasze, ryże, herbatki sypane o różnej strukturze, makarony. Zadanie polega oczywiście na wyklejeniu wycietego jajka. Zostawiamy na dłuuuugo ;) do wyschnięcia.
6. „Wesoła kolacja” - zabawa tematyczna
Na zakończenie dowcipnego „jajecznego” dnia proponuje wykonanie kolacji z wykorzystaniem jajek (gotowane, sadzone, jajecznica, po wiedeńsku, na kanapkach itd.) oraz olbrzymia porcja dobrego humoru i uśmiechu.
Piątek - 2. 04. 2021
Jutro Wielka Sobota, pojutrze Wielkanoc a za dwa dni Lany Poniedziałek. To jasne, że dzisiaj możemy mówić tylko o świątecznym czasie :)
1.”Wielkanoc” - zabawa dydaktyczna
Porozmawiajcie z rodzicami o Wielkanocy - o tym, jak wyglądają święta w Waszym domu. Może macie rodzinę w innej części Polski i tam są inne zwyczaje?
Jakie Wasi rodzice i dziadkowie znają potrawy wielkanocne, jakie robi się w Waszym domu?
Przypomnijcie sobie, jak wyglądała nasza rzeżucha i owies w klasie.
2.Film edukacyjny
Obejrzyjcie i porozmawiajcie na temat filmu EduKredka – Tradycje Wielkanocne https://www.youtube.com/watch?v=NDxbEH8MMFs
3.Karty pracy- wykonajcie świąteczne zadania z Waszej wyprawki. Opowiedzcie historyjkę o kurze i kurczakach.
4.” Mazurek z literkami” - zabawa plastyczna
Dajemy dziecku kartkę - to nasz mazurek - ciasto wielkanocne.
Dziecko ozdabia je w dowolny sposób. Możecie najpierw wpisać w wyszukiwarkę „mazurki wielkanocne”, kliknąć w napis „GRAFIKA” i wyświetla Wam się tysiące przykładów. Powodzenia :)
5. „Wiosenne kodowanie” - zabawa tematyczna
Drodzy Rodzice. Jeśli wpiszecie w przeglądarkę to hasło, wyskoczą Wam fantastyczne karty do kolorowania kwadracików. Nie musicie nic ściągać . Wystarczy odnaleźć te obrazki i dać dziecku zeszyt w kratkę i kredki. To wystarczy :)
Kochani, zdrowych i wesołych świąt wielkanocnych J .Mam nadzieję, że odwiedzi Was wielkanocny zając z upominkiem :). Bądźcie zdrowi i radośni. Do usłyszenia!