Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zestaw zajęć dydaktycznych dla grupy Starszaków 12.03-16.04

Dzień dobry Dzieci! Dzień dobry Rodzice!

To już trzeci tydzień pracy zdalnej. Postaramy się, aby przebiegł on równie efektywnie i dostarczył wielu nowych inspiracji :)

Zaczynamy

Poniedziałek - 12.04.2021

  1. „Powtórz ruch” - zabawa dydaktyczna

Kochani dziś zaśpiewamy piosenkę „ Trzej kosmici”,  zastanówcie się czy to byli naprawdę kosmici.

Spróbujcie podczas jej słuchania  zacząć najpierw na 1,2- uderzać w uda; następnie na 3-4 –  zrobić dwa klaśnięcia nad głową, na 5-6 –dwa podskoki. Poniżej link do piosenki. Udanej zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=sFbnlJqYT1c

  1. „ Rysujemy kosmitę” -  zabawa plastyczna

Drodzy Rodzice, przygotujcie dzieciom kartkę oraz kredki. Następnie przeczytajcie im poniższy tekst piosenki oraz poproście, żeby przedstawili za pomocą ilustracji wybrany fragment piosenki.

 

I. Trzej kosmici, trzej kosmici                            

Przylecieli rankiem.                                            

Ten w talerzu, tamten w spodku,                        

trzeci leciał w dzbanku.                                     

Ref: Pierwszy- krągłe jajeczko,                         

Drugi- chrupka bułeczka,

A ten trzeci- drżący, chlupiący,

Jak ta kawa z mleczkiem.

 II. Trzej kosmici, trzej kosmici

wpadli przez okienko,

w pokoiku na stoliku

lądowali miękko.

Ref: Pierwszy- krągłe jajeczko...

  1. „Jestem kwietniem i wyczaruję...” - zabawa tematyczna.

Proszę przygotować dziecku małą pałeczkę najlepiej plastikową ( może być też drewniana lub zwykła łyżka).  Dziecko porusza pałeczką przygotowaną przez rodzica i kończy zdanie: Jestem kwietniem i wyczaruję...wymyślając coś nieprawdopodobnego.

Powtórzcie zabawę kilka razy.

  1. „Jak sprężynka” -  zabawa ruchowa

Proszę  przygotować łyżkę i garnek. Następnie dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń Rodzica łyżką w garnek.

  1. „Kwiecień”  - wiersz Wandy Chotomskiej

Czytamy dziecku wiersz:

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni

– ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

Teraz zwróćcie uwagę na nazwę miesiąca  KWIECIEŃ  i niech dziecko wymieni miesiące wystepujące od początku roku kalendarzowego przed nim.

    6. „Piszemy”

Napiszcie drukowanymi literami na kartce wyraz KWIECIEŃ.

Następnie powiedzcie wyrazy na kolejne głoski tego wyrazu. Omijamy Ń

Do jutra :)

 

Wtorek - 13.04.2021

Dzień dobry!

Wczoraj poruszyliśmy temat związany z kosmosem. Dziś chciałabym zapoznać Was z nazwami planet oraz skupić się na naszej planecie Ziemi. Zatem zaczynamy :)

  1. „Układ słoneczny” - zabawa dydaktyczna.

Drogie Dzieci na początku, chciałabym Wam zobrazować czym jest Układ Słoneczny poniższym obrazkiem.

 

Układ słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet:  zaczynając od Słońca, które nie jest planetą tylko gwiazdą, kolejno na orbitach(tych białych liniach) leżą Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun. Dookoła planet krążą księżyce, które też nie sa planetami tylko satelitami. Spróbujcie odczytać nazwy planet na obrazku- rodzice pobawią sie z Wami, bo litery mają inne kształty niż te, które znacie z książek. Wykonajcie karty od strony 70 do 73

    2. „W układzie słonecznym” - zabawa muzyczna.

Proszę puścić dzieciom poniższą piosenkę, następnie zapytajcie dzieci w kolejności wyrywkowej jak nazywają się kolejne planety, licząc od Słońca sprawdzając na filmiku prawidłową odpowiedź.

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

    3. „Ziemia - nasza planeta” - zabawa plastyczna.

Drodzy rodzice, aby dzieciom łatwiej było wyobrazić sobie Ziemię, zachęcam do wykonania poniższej pracy plastycznej.  Do wykonanie tego zadania będzie potrzebna obrazka Ziemi-można wyświetlić na telefonie czy komputerze, niebieska kartka w kształcie koła, pomóżcie, zatem dzieciom ją przygotować. Następnie udostępnijcie dzieciom kolorowe gazety, nożyczki, bibułę, mazaki i klej. Przeglądając razem z dziećmi gazety wycinajcie wskazane przez nich elementy,  przyklejajcie je na niebieskich kartkach . Luki uzupełnijcie flamastrami i kolorową bibułą. Następnie obejrzyjcie wspólnie wykonaną pracę, oraz porozmawiajcie z dziećmi na temat wykonanej pracy. Umieśćcie Ziemię w widocznym miejscu.

    4. „Start rakiety” - zabawa ruchowa

Drodzy Rodzice. Przypomnijcie z dziećmi odliczanie wspak. Następnie odliczajcie kolejno 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1,0. Podczas, gdy wy będziecie odliczać poproście dzieci, aby naśladowały maszynę w ten sposób: najpierw rytmicznie klaszcząc w dłonie z narastającą szybkością, następnie na wysokości brzucha rysują spiralę, pokazując jak maszyny zaczynają pracować, potem  dzieciom wczuć się w startującą rakietę, poproście je także o wdawanie dźwięków: Bzz ( rakieta startuje),

Sstaaart - dziecko uderza rytmicznie o uda, następnie mówi: rakieta wystartowała - wyskakując w górę oraz wymachując ramionami do góry, wydając przy tym okrzyk: Hurra!

Następnie dziecko porusza się po mieszkaniu. Zatrzymuje sie gdy wołamy : lądowanie.

     5. „Stacja kosmiczna” - zabawa konstrukcyjna.

Przygotujcie dzieciom różne klocki, pudełka. Spróbujcie zbudować z nich wymyślone stacje kosmiczne. Następnie wymyślcie ich nazwy. Podzielcie nazwy na głoski i sylaby.

     6. Opowiadanie o Ziemi. Proszę przeczytać dzieciom poniższe opowiadanie. Następnie proszę porozmawiać z dziećmi na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców oraz ich postępowania.

Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko - biała, zamglona marmurowa kula. A im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów- czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są, bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.

A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.  Oni także są dziećmi Ziemi. Tak, więc zwierzęta i ludzie i Matka Ziemia- to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie.

W najgłębszej aksamitnej czerni i wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pamiętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie.

Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne.

Środa - 14.04.2021

Witam Was moi Drodzy! Jesteście gotowi w ten środowy poranek? Zatem zaczynamy.

  1. „Każdy chciałby być odkrywcą”- zabawa kształtująca poczucie rytmu.

Odkrywać możemy nie tylko planety ale i lądy na naszej Ziemi.

Kochani Rodzice zacznijcie od puszczenia dzieciom poniższej piosenki:

i

Podczas piosenki dziecko biega w jej rytmie. Poproszę, aby Państwo w pewnym momencie zatrzymali muzykę. Podczas pauzy proszę wypowiadać tekst Bożeny Formy w ustalonym przez siebie rytmie, równocześnie klaszcząc. Następnie dziecko powtarza tekst i ponownie biegają po pokoju.

W afrykańskiej wiosce                      

miło spędzam czas,                            

do zabawy                                        

dziś zapraszam was.                        

W Azji ryż zjadamy                         

Chętnie pałeczkami.                         

Jeśli masz ochotę,

spróbuj razem z nami.

Miasta, miasteczka

zwiedziłem w Europie,

drogę przemierzyłem,

Lecąc samolotem

    2.„Nasze rakiety” - praca plastyczna

Proszę przygotować dziecku różnej wielkości butelki po napojach, folię samoprzylepną, taśmę, papier kolorowy oraz klej i nożyczki, ewentualnie plastelinę. Następnie proszę, aby dziecko wykonało wymyśloną przez siebie rakietę kosmiczną. Zorganizujcie małą domową wystawę. Dla chętnego dziecka i można zaproponować wykonanie kosmitów z plasteliny i umieszczenie ich w rakiecie z butelki. Możecie się wzorować na poniższym rysunku.

 

     3. „Wyprawa na nieznaną planetę” - opowieść ruchowa, można wykorzystać do tego spokojną muzykę, np. zamieszczoną w linku poniżej.

Proszę przeczytać dziecku poniższą opowieść, a podczas opowiadania proszę włączyć muzykę zamieszczoną w powyższym linku. Dziecko naśladuje czynności, które pokazuje i o których opowiada Rodzic:

Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

    4. „Dobierz parę” - zabawa ruchowa.

Proszę, aby Rodzice i ewentualnie rodzeństwo dołączyło się do zabawy. Dziecko chodzi się w dowolnych kierunkach po pokoju. Na hasło jednego z Rodziców: „Znajdź sobie parę”, dziecko bierze za rękę jednego z Rodziców bądź brata czy siostrę i maszeruje po obwodzie koła.

Zaczynamy zabawę od nowa.

    5. „Mowa kosmitów” - ćwiczenie artykulacyjne

Dziecko powtarza za Rodzicem grupy sylab:  zu,że,żo,ża,ży,żi,sza,szo,sze,szy,szu,szi,cza,czo,cze,czy,czu,czi...Dziecko próbuje samo przekazać nam wiadomość posługując się tymi sylabami .

Następnie tworzy nazwy mieszkańców planet, które wymienia Rodzic przez analogię, np. Ziemia - Ziemianie, Mars - Marsjanie.    

 

Czwartek 15.04.2021

Dzień dobry kochane Dzieci!

Podczas tego tygodnia poznajemy kosmos. Wiecie już, że oprócz Ziemi znajdują się tam także inne planety. Poznaliście ich nazwy. Miniaturą Ziemi, którą możecie mieć we własnym  domu jest globus. Czy Wy też macie taki?

 

  1. „Ufoludki” - zabawa ilustracyjna do piosenki.

Proszę włączyć dziecku poniższą piosenkę. Prosimy, aby dziecko naśladowało ufoludki.

  1. „Nasze słoneczka” - praca plastyczna

Proszę przygotować dziecku żółte kartki oraz koło - najlepiej z żółtego sztywnego papieru. Następnie dziecko wydziera  z żółtego papieru paski różnej długości (promienie). Przykleja je  wokół wydartego koła na środku kartki. Dziecko samo decyduje o grubości, ilości, długości i rozmieszczeniu promieni. Następnie drodzy Rodzice omówcie wspólnie prace z dzieckiem.

  1. „Tańczące promienie” - zabawa ruchowa.

Do zabawy będą potrzebne obręcze typu hula- hoop lub małe okrągłe podstawki, np. do kwiatków oraz paski żółtej bibuły. Podczas dowolnej muzyki dziecko porusza się po pokoju ,machając paskami żółtej bibuły. Gdy nastąpi przerwa w muzyce, o której decyduje rodzic, dziecko układa paski jak promienie słońca - wokół obręczy bądź przygotowanego podstawka ułożonego na dywanie. Ponowne dźwięki muzyki sygnalizują zebranie pasków i powtórzenie zabawy.

  1. Jak powstaje dzień i noc - zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem lampki.

Do zabawy będzie potrzebna lampka i jakakolwiek kula, symbolizująca Ziemię. Lampka symbolizuje Słońce, a rodzic Księżyc. Rodzic powoli obraca Ziemię między sobą a lampką. Wyjaśnia dziecku, że dzień jest po tej stronie Ziemi, która jest zwrócona do Słońca (czyli lampki), a noc jest po tej stronie Ziemi, która jest odwrócona od lampki czyli znajduje się po stronie rodzica. Jeśli nie ma wtedy na niebie chmur, widzimy wtedy Księżyc, który odbija światło słoneczne i gwiazdy. Rozmawialiśmy już o zmianach pory dnia (Ziemia kręci się wokół Słońca) i zmianach pór roku (Ziemia kręci się jeszcze wokół własnej osi).

  1. „Ilu kosmonautów leci rakietą?” - zabawa matematyczna

Do zabawy potrzebne są nam poniższe obrazki kosmonautów, kartka i ołówek. Jeśli możecie wydrukujcie dziecko obrazek. Jeśli nie, dziecko patrzy na obrazek a zadanie wykonują na kartce. Liczymy naszych bohaterów.

Piszemy kolejno cyfry - numerujemy kosmonautów. Następnie robimy tyle kulek z papieru ilu jest kosmonautów.

6. „Pierwszy drugi” - zabawa matematyczna

Wykorzystujemy ponownie obrazki kosmonautów. Dziecko układa sylwety kosmonautów zgodnie z opisem rodzica, np. pierwszy jest w czerwonej rakiecie, drugi ma gwiazdę na lewym ramieniu, trzeci ma czerwone wykończenie kombinezonu itp. Jeśli nie ma wyciętych sylwet, wskazuje na ekranie kosmonautów opisywanych przez rodzica.

 

Piątek - 16.04.2021

Dzień dobry.

Dzisiaj porozmawiamy jeszcze trochę o kosmosie, ale poznamy również literę Ff-bo przecież kosmos jest fantastyczny!     

 1. „Gwiazdozbiory” - zabawa dydaktyczna.

Być może patrzyliście kiedyś nocą na niebo. Widać na nim czasami wiele gwiazd. Niektóre z tych gwiazd mają swoje nazwy. Układają się w grupy - tworzą gwiazdozbiory

Jeśli interesuje Was ten temat pooglądajcie z Rodzicami filmy na ten temat.

  1. „Ff”-zapoznanie z zapisem graficznym litery.

Znajdźcie wśród kart pracy zabranych do domu karty z literą Ff. Zobaczcie jej kształt. Narysujcie w powietrzu palcem. Wykonajcie zadania z kart. Wymieńcie jak najwięcej wyrazów na głoskę Ff.

  1. „Tworzymy gwiazdozbiory" - zabawa muzyczna.

Proszę puścić dziecku poniższy utwór. Zamieniacie się w gwiazdy. Tworzycie wzory poprzez dołączanie do wyciągniętych  rąk rodziców i rodzeństwa. Spróbujcie stworzyć ich jak najwięcej.

https://www.youtube.com/watch?v=_Mqf46DTszc

  1. „Gwiazdy” - zabawa plastyczna.

Naszykujcie dziecku duży arkusz papieru oraz ołówek. Narysujcie dziecku na dużym arkuszu dużą liczbę gwiazd różnej wielkości. Zadaniem dziecka jest łączenie gwiazd ołówkiem. Spróbujcie utworzyć jakieś kształty z połączonych punktów i nadajcie im nazwy.

     5. „Taniec gwiazd” - zabawa przy muzyce

https://www.youtube.com/watch?v=_Mqf46DTszc

Rodzice puszczają dziecku powyższą muzykę. Dzieci, jak gwiazdy na niebie poruszają się w rytm muzyki.

     6. „Zabawy kosmonautów” - ćwiczenia sprawnościowe.

Dziecko maszeruje po pokoju przy dźwiękach dzwoneczka, które wydaje rodzic. Podczas przerw wykonuje polecenia rodzica:

- stań na jednej nodze,

- leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze,

- podskakuj obunóż w miejscu,

- przeskakuj z nogi na nogę,

- naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana,

- przełóż rękę pod kolanem i łokciem przeciwległego kolana,

- przełóż rękę pod kolanem i złap za nos,

- przejdź po ławeczce,

- przeczołgaj się pod ławeczką,

     7. „Dzielimy na sylaby i głoski”- zabawa słowna

Rodzic mówi dziecku poszczególne słowa związane z kosmosem, a dziecko dzieli je na sylaby i głoski –  kosmos, kosmita, rakieta, ufoludek, gwiazdozbiór. Następnie wymieniamy słowa na Ff i dziecko robi to samo.

Pozdrawiamy serdecznie i do zobaczenia w przedszkolu!