Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zestaw zabaw dydaktycznych dla grupy 0 (Starszaków)

Witamy Państwa serdecznie i Was kochane Przedszkolaki ;-)

Rozpoczynamy po raz kolejny pracę zdalną. Postaramy się, aby wykorzystać efektownie te dni i pozwolić Wam na osiągnięcie kolejnych sukcesów i poczucie satysfakcji z Waszych działań. Zapraszamy!

6.12 - poniedziałek

1. Ćwiczenia poranne na miłe rozpoczęcie każdego dnia 

2. Zabawa powitalna :

3.Tajemnicze zabawki – zabawa rozwijająca zmysł dotyku.

Potrzebujecie: prosty, jutowy worek, wybrane zabawki: miś, auto, kredka, książka, klocek.

Rodzic prezentuje worek (najlepiej jak najprostszy, bez ozdób, ale także nieprześwitujący), w którym są wybrane przedmioty i wprowadza dziecko w zabawę słowami: "Wyobraź sobie, że to worek Mikołaja. Czy potrafisz powiedzieć, co jest w środku, ale bez zaglądania? Spróbuj poznać tylko za pomocą dotyku, jaki prezent Mikołaj włożył do środka."

Wylosujcie coś z worka i spróbujcie opisać dany przedmiot (jaki jest w dotyku, jaki ma kształt itd.), a na koniec powiedzcie, co to może być.

4. Wprowadzenie literki E,e – film edukacyjny

 

5. Piszemy litery E i e - ćwiczenia grafomotoryczne

Na wydrukowanej kartce spróbujcie napisać litery "E" i "e", ale wcześniej poćwiczcie na tacy z kaszą, mąką lub piaskiem. 

E

6. "Dopasuj cienie" - ćwiczenie spostrzegawczości i percepcji wzrokowej

 

7.12 - wtorek

1. Zabawa przy piosence 

 

2. Posłuchajcie fragmentu wiersza Apolinarego Nosalskiego "O dwunastu braciach" 

Przybywa grudzień,

z braci ostatni,

by drzewom białe

nałożyć czapki,

pola otulić

kołdrą śniegową,

nim mroźny styczeń

nadejdzie znowu.

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Jak nazywa się miesiąc, który się rozpoczął?

- Jaki miesiąc będzie po nim?

Grudzień

3. Zapoznanie z tradycjami mikołajkowymi na świecie

Posłuchajcie o tradycjach mikołajkowych w wybranych krajach świata:

- Mikołajki w Hiszpanii: prezenty przynoszą Trzej Królowie (Reyes Magos) i to właśnie w Święto Trzech Króli, czyli 6 stycznia dzieci otrzymują tam prezenty jeśli tylko były grzeczne, jeśli nie otrzymują un trozo de carbón, czyli kawałek cukru przypominający bryłę węgla. Tego dnia w wielu domach piecze się specjalny rodzaj ciasta tzw. el Roscón de Reyes w którym ukryta jest figurka. Osoba, która na nią trafi będzie mieć przez cały rok zapewnione szczęście.

- Mikołajki na Islandii: prezenty tam przynosi nie jeden, ale 13 Mikołajów nazywanych jólasveinar (bożonarodzeniowi chłopcy), którzy odwiedzają mieszkańców pojedynczo od 12 do 24 grudnia. Dzieci wystawiają na parapet swoje buty, do których trafiają prezenty jeśli dzieci były grzeczne. Niegrzeczne dzieci dostają surowego ziemniaka.

- Mikołajki we Włoszech: prezentów nie rozdaje dzieciom Mikołaj, ale wiedźma Befana, która zrzuca je przez komin. Befana przylatuje na miotle nie 6 grudnia, ale 6 stycznia – w święto

Trzech Króli. Aby obłaskawić wiedźmę, dzieci zostawiają dla niej poczęstunek – mandarynki i kieliszek wina. Dzieci otrzymują prezenty albo czosnek lub węgiel (jeżeli były niegrzeczne).

- Mikołajki w Holandii – Mikkołaj to Sinteklass, który przypływa na statku z Hiszpanii, by wręczyć dzieciom tradycyjny upominek – czekoladowe litery (koniecznie pierwszą literę imienia). Ponieważ wchodzi do domu przez komin, jest cały ubrudzony sadzą.

- Mikołajki w Rosji – w Nowy Rok dzieci odwiedza Dziadek Mróz (mąż Pani Zimy), ubrany w gruby kożuch przepasany sznurem. Porusza się, pędząc w swoich saniach ciągniętych

przez trzy konie. Odwiedzając dzieci, wchodzi przez drzwi, nie przez komin.

Powiedź, jak w Polsce obchodzone są mikołajki?

4. "Co robi Mikołaj?" – zabawa ruchowa.

Pobawcie się z Rodzicami. Rodzic powie Wam na ucho  co robi Mikołaj (powozi saniami, wchodzi przez komin, skrada się do choinki, je ciasteczka lub pije mleko itp.). Spróbujcie pokazać tą czynność bez słów, w formie pantomimy.. Możecie też same wymyślać tradycyjne lub niezwykłe aktywności Mikołaja, a Rodzic niech spróbuje odgadnąć, co pokazujecie,

5. "Co dostałem od Mikołaja?" – zabawa słowna.

Wymieńcie, co dostaliście od Mikołaja  ale nazwy prezentów wymówcie, dzieląc je na głoski

np. p-i-ł-k-a, l-a-l-k-a

6. "Mikołaj" – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny

Wydrukujcie, a następnie wyklejcie twarz Mikołaja plasteliną, pomponikami lub kuleczkami z bibuły. Jeśli nie macie takich materiałów, możecie wykorzystać ryż, kaszę itp.

Mikołaj

8.12 - środa

1. Zabawa matematyczno – ruchowa - Magiczna liczba 7

2. "Rosnące wieże" – szeregowanie i przeliczanie.

Będziemy budować wieże z klocków, zbudowane z jednego klocka, dwóch, trzech, czterech, pięciu, sześciu klocków (każda  w innym kolorze). Przygotujcie też kartoniki z liczbami:1, 2, 3, 4, 5, 6.

  • Ułóżcie wieże od najniższej do najwyższej. Czym wieże różnią się od siebie? Z ilu klocków jest zbudowana każda z nich? Następnie połóżcie przy każdej wieży kartonik z odpowiednią liczbą.1, 2, 3 itd
  • W jakim kolorze jest szósta wieża?
  • Która z kolei jest wieża w kolorze niebieskim?
  • Która z kolei jest wieża między wieżą w kolorze… a w kolorze...?
  • Wybierzcie wieżę z 6 klocków oraz wieżę z 2 klocków. Ile klocków trzeba dołożyć, żeby te dwie wieże były równe? Dołóżcie  klocki, a następnie przeliczcie. Opowiedzcie, co zrobiliście, aby niższa wieża miała taką samą wysokość jak wyższa wieża?

3. Zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 7

Spróbujcie napisać cyfrę & na tacce z ryżem lub mąką. Możecie też spróbować ułożyć 7 ze sznurka albo z klocków. 

4. Pisanie cyfry 7 po śladach – ćwiczenie grafomotoryczne

Poproście Rodzica o wydrukowanie karty pracy z cyfrą 7 lub o napisanie na czystej kartce tej cyfry. Następnie spróbujcie napisać ja sami - bez pośpiechu i jak najdokładniej. Na pewno dacie sobie świetnie radę :)

 

 

9.12 - czwartek

1. "Jingle bells, Jingle bells, Jingle all the way!"  - zabawa z piosenką

 2. "Siedem" - zabawa matematyczna

Do zabawy potrzebujecie Klocki w kolorach: żółtym, pomarańczowym, różowym, czerwonym, niebieskim, zielonym, brązowym.
Następnie ułóżcie wieże, ale w odpowiedniej kolejności - pierwszy klocek w kolorze słońca, drugi w kolorze serca, trzeci – czekolady, czwarty –nieba, piąty – dyni, szósty – w kolorze trawy. Jaki kolor ma klocek, który dołożymy do wieży jako siódmy? Później zamieńcie się z Rodzicem i to Wy wyznaczcie kolejność, w jakiej Rodzic ma ulożyć klocki, aby powstała kolorowa wieża.

3. "Siedem Reniferów" – zabawa piosenką

Posłuchajcie piosenki i spróbujcie ją zaśpiewać. Może wymyślicie do niej jakiś prosty taniec? Powiedzcie, ile reniferów występuje w piosence?

4. "Rytmy matematyczne" - zabawa matematyczna

Przygotujcie kartoniki z liczbami od 1 do 7 (po 2 z każdą cyfrą) i klocki.

Ułóżcie z kartoników z liczbami rytm: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 1, 2... - dokończcie rytm.”

Następnie zróbcie z Rodzicem mały "bałagan" - przestawcie kolejność ułożenia kartoników w rytmie.  Gdy kartoniki są już przestawione, spróbujcie znaleźć błędy w ułożeniu rytmu.

5. Ozdabianie cyfry 7 – praca plastyczna

Przy wykorzystaniu dostępnych materiałów w domu ozdóbcie cyfrę 7 – możecie pokolorować, pomalować farbami, wykleić plasteliną albo serpentyną – wybór należy do Was ;-).

 

10.12 - piątek

1. "Pada śnieg, pada śnieg" – zabawa z piosenką

2.  "Kim jest wolontariusz?" - burza mózgów

Potrzebujecie duży arkusz papieru lub tablicę oraz przybory piśmiennicze. Poproście Rodzica, aby napisał, na tablicy lub na dużym arkuszu papieru, wielkimi drukowanymi literami słowo WOLONTARIUSZ (dla ułatwienia R. może podzielić słowo na sylaby lub na głoski). Spróbujcie odczytać wyraz a następnie odpowiedzieć na pytanie - kim jest wolontariusz? Wasze pomysły  Rodzic zapisze na plakacie. Na podstawie informacji z plakatu oraz rozmowy z Rodzicem ustalcie, kto to jest wolontariusz.

Przykładowa definicja:

Wolontariusz to osoba, która pomaga innym, nikt jej za to nie płaci.

Wolontariusz pomaga innym, dzieląc się swoją wiedzą oraz wykonując potrzebne prace w swoim wolnym czasie.

Pytania pomocnicze:

  • Czy znasz kogoś, kto jest wolontariuszem?
  • Ile lat może mieć wolontariusz?
  • Jakie prace może wykonywać wolontariusz?
  • Dlaczego praca wolontariusza jest ważna?
  • Czy dzieci mogą być wolontariuszami?

3. Wolontariusz: kto to taki? – oglądanie filmu edukacyjnego

  • W jaki sposób pomagają wolontariusze ?
  • Czy wiecie, jak się nazywają akcje charytatywne, w których biorą udział ci wolontariusze?
  • W jaki sposób można włączyć się w te akcje?
  • Czy praca wolontariusza jest trudna?
  • Jakie są wasze pomysły na pomaganie?

4. Mity i prawdy o wolontariacie 

5. "Kupon pomocowy" – ćwiczenie twórcze, kształtowanie adekwatnej oceny własnych umiejętności

Przygotujcie arkusze papieru A5 (połowa strony A4) i kredki lub mazaki.
Pomyślcie, jakie są Wasze "Supermoce"?. Co potraficie robić tak dobrze, że może to pomóc innym? Spróbujcie narysować swoje "Supermoce" na kartkach.

6. "Układanki sylabowe" – zabawa twórcza

Przygotujcie z Rodzicami kartoniki z zapisami sylab: la, la, ma, ma, ta, ta, da, mo, to, do, ko, me, te oraz żetony. Połóżcie kartoniki do góry czystą stroną, a potem wylosujcie dwa kartoniki. Ułóżcie wyraz z tych kartoników i spróbujcie go  odczytać  np.: ta-me. Jeśli nie ma takiego wyrazu, zamień kolejność sylab: me-ta. Czasami z wylosowanych sylab nie da się ułożyć wyrazów, ale ważny jest cel: odczytanie wyrazu.