Zestaw ćwiczeń logopedycznych
ZESTAW ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH
Przygotowała logopeda: Joanna Krakowiak
Poniższy zakres ćwiczeń przewidziany jest na realizację w ciągu najbliższych tygodni. Warto wszystkie ćwiczenia wykonywać codziennie po kilka razy. Z każdego zakresu codziennie można wybrać inne ćwiczenia i wykonywać je z dzieckiem tak, aby było ona za każdym razem inne i nowe. Bardzo proszę przestrzegać zaleceń czasowych przy ćwiczeniach oddechowych i z zakresu percepcji słuchowej. Przy ćwiczeniach narządów artykulacyjnych proszę zwracać uwagę, u dzieci z seplenieniem międzyzębowym (wsuwanie języka między zęby podczas mowy), aby nie wykonywały ćwiczeń z wysuwaniem języka przed zęby.
Życzę miłego spędzania czasu z dziećmi.
Ćwiczenia oddechowe:
- wdech przez nos, wydech ustami;
- zdmuchiwanie mlecza;
- nadmuchiwanie baloników;
- dmuchanie na wiatraczek;
- odmrażanie zamarzniętej szyby przez długie i silne dmuchanie;
- puszczanie baniek mydlanych;
- zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej i chropowatej powierzchni;
- powtarzanie zdań szeptem (szept ma być słyszalny);
- dmuchanie przez rurkę do wody;
- "Bujanie misia" – dziecko leżąc na pleckach kładzie maskotkę na przeponie, oddychając widzi, że miś się podnosi i opada;
- gra na trąbce, organkach itp.;
- dmuchanie na piórko lub kawałek waty zawieszonej na nitce;
UWAGA! Ćwiczenia oddechowe nie powinny trwać długo, należy wykonać dwa – trzy ćwiczenia, aby nie nastąpiła hiperwentylacja (zawroty głowy, nudności).
Ćwiczenia usprawniające narząd mowy:
- wysuwanie i chowanie języka (język wąski i szeroki);
- kierowanie czubka języka do kącików ust;
- wysuwanie języka do brody i nosa;
- oblizywanie obu warg dookoła oraz wargi górnej i dolnej w obu kierunkach;
- „liczenie” językiem zębów;
- oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym;
- wypychanie językiem policzków;
- nadymanie policzków;
- wciąganie policzków do jamy ustnej;
- układanie czubka języka za górnymi zębami i przesuwanie go po podniebieniu jak najdalej w głąb jamy ustnej;
- uniesienie czubka języka do wałka dziąsłowego, zamykanie i otwieranie ust, przy czym język nie zmienia swej pozycji;
- kląskanie językiem w różnym tempie;
- wysuwanie języka jak najdalej na zewnątrz i utrzymywanie go w płaszczyźnie poziomej;
- ziewanie;
- chrapanie;
- kaszlanie z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej;
- chuchanie przy otwartych ustach;
- wysuwanie warg do przodu jak przy uuu, a następnie spłaszczamy jak przy eee;
- zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie;
- parskanie wargami;
- złączenie warg płasko, a następnie ich rozciąganie prze cofnięcie kącików ust;
UWAGA! Dzieci które mają seplenienie międzyzębowe, czyli wkładają język między zęby podczas mówienia, nie wykonują ćwiczeń narządów artykulacyjnych, gdzie język jest wysuwany na zewnątrz.
Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową (słuchowe, słownikowe, ekspresji językowej oraz twórczego myślenia):
- rozróżnianie odgłosów pochodzących z otoczenia, głosów nagranych na płycie np.: odgłosów stukania, chrapania, zwierząt. Zabawa w rozpoznawanie dźwięków typu: co upadło?, czym uderzono?;
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez różne substancje w pudełeczkach (po wcześniejszym zaprezentowaniu) np. groch, cukier, makaron;
- rymowanki – wymyślanie rymujących się wyrazów np.: koza – kosa, kura – góra, wskazywanie ich w wierszykach, piosenkach;
- „Papuga” – dziecko wymyśla zdanie i wypowiada je szeptem, a drugie powtarza;
- wyszukiwanie słów ukrytych w innych wyrazach np.: "bal – kon", "śli – mak";
- podawanie przez dziecko wyrazów z podaną przez dorosłego głoskę w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
- tworzenie, kończenie wyrazów rozpoczynających się konkretną sylabą i głoskę podanych przez dorosłego;
- grupowanie obrazków, których nazwy rozpoczynają się głoską;
- porównywanie – kończenie zdań typu: "dumny jak…"," cichy jak…",
- układanie jednego zdania z wykorzystaniem dwóch, trzech słów podanych przez dorosłego, powiązanych tematycznie;
- wykorzystywanie przymiotników w praktyce – kończenie zdań typu: "mama jest…", "wiosna jest…"," lew jest…";
- zabawa w „Co by było gdyby” – kończenie zdania zaczynającego się tymi słowami;
- tworzenie zgrubień i zdrobnień od różnych słów;
- tłumaczenie przez dzieci znaczenia trudnych słów;
- słuchanie opowiadań, odpowiadanie na pytania zadawane do ich treści, przypominanie przedstawionych zdarzeń, wymyślanie zakończeń do rozpoczętych opowiadań lub wymyślanie ciągu dalszego historii. Zabawa w kończenie zdań, np.: "Gdy pada deszcz, to…",
- układanie zdań do obrazków.
UWAGA! Ćwiczenia słuchowe nie powinny trwać długo (około 10 min.), gdyż dla dziecka są bardzo męczące, aby je uatrakcyjnić należy je przeprowadzać w oparciu o materiał obrazkowy.
Ruletka "Ćwiczenia buzi i języka" https://wordwall.net/pl/resource/910284/logopedia/%c4%87wiczenia-buzi-i-j%c4%99zyka1