Zadania dla grupy Starszaków 3
Witamy was serdecznie w wiosennym przedświątecznym tygodniu i zapraszamy do wspólnej nauki poprzez zabawę.
1. "F- jak farby" - dajemy dziecku farby plakatowe lub akwarele, a najlepiej farbki do barwienia pisanek oraz wydmuszki jajek. Przeprowadzamy rozmowę, do czego służą farby i jakie jeszcze rodzaje farb znają. Prosimy o określenie, jaką głoską zaczyna się wyraz farby. Następnie dziecko wymienia słowa zaczynające się głoską "f". Proponujemy również zabawę w znajdowanie wyrazów z głoską "f" w środku i na końcu wyrazu.
2. "Malujemy pisanki" - dziecko maluje wydmuszki farbami lub ozdabia w inny sposób wg własnych pomysłów. Wasze pisanki będą prawdziwą ozdobą wielkanocnego koszyczka.
3. "To już potrafimy" - dziecko stara się pisać w liniaturze zapis graficzny litery "F", "f".
4. "Święta, święta biją dzwony" - piosenka dostępna na kanale You Tube
https://www.youtube.com/watch?v=mT38rCw4PXc.
Spróbujcie nauczyć się tej piosenki, a może zabawicie się w instrumentacje za pomocą dostępnych przedmiotów, np. łyżek i garnuszka czy pokrywek?
5. "Zagadki, zagadki o Wielkanocy" - na pewno znacie rozwiązanie tych zagadek
Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. (zając wielkanocny)
W ten świąteczny dzień
każdy z nas się śmieje.
A woda nie z nieba,
lecz z wiader się leje. (Śmigus Dyngus)
Choć już Święta blisko
wiatr na dworze dmucha.
Na talerzu, w domu
kiełkuje ... (Rzeżucha)
Zagląda ciekawie
przez okienko – słonko.
Bo też chce zobaczyć koszyk ze .... (święconką)
W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. (jajka)
6. Proponujemy dziecku zabawę z sylabami:
"Przeczytaj te sylaby" - na kartonikach piszemy sylaby i odwracamy drugą stroną. Na zmianę z dzieckiem wybieramy kartoniki i czytamy sylaby.
"Sylaby w okienku" - wycinamy w kartce małe okienko i przykładamy w tekście książki. Dziecko odczytuje sylaby w okienku
"Ułóż z sylab wyraz" - tworzymy proste wyrazy z sylab, przeliczamy, wygrywa najdłuższy wyraz.
7. "Palemka wielkanocna" – zabawa plastyczna. Przygotowujemy palmę z wykorzystaniem bibuły, taśmy klejącej i patyczka Najpierw bierzemy kawałek bibuły, wkładamy do niej kuleczkę i od góry nakładamy na patyczek, tak by patyczek nie był widoczny.10 kawałków kolorowej bibuły nacinamy (mogą to być paseczki, fale itp.). Pierwszy kawałek układamy tak, by postrzępione części były do góry. Nawijamy na patyczek i na zakończenie zaklejamy taśmą klejącą, by bibuła się nie zsuwała. Kolejna warstwa zaczyna się na części sklejonej pierwszej i odrobinę schodzimy w dół. I znów sklejenie i warstwa kolejna.
8. "Śmigus Dyngus - zabawy z wodą
Uświadamianie stałości objętości.
Obserwacja poziomu wody w zakręconej stojącej i leżącej butelce z wodą. Dziecko odpowiada na pytanie „Czy w butelce leżącej jest tyle samo wody, co w stojącej?”, uzasadnia swoje zdanie.
Mierzymy objętość wody za pomocą różnych naczyń.
Rodzic stawia na stole, obok czterech napełnionych wodą szklanek, dwie plastikowe butelki różnej wielkości (np. półlitrową i dwulitrową, wyraźnie różniące się średnicami) i pyta dzieci, w jaki sposób można je napełnić taką samą ilością wody. Dzieci przedstawiają propozycje..np wlewając po szklance i licząc ich ilość bądź zaznaczając markerem kreski na butelce odpowiadające ilości szklanek
9. "Czy znacie wiosenne kwiaty?" - postarajcie się z pomocą rodziców znaleźć w czasopismach, książkach i internecie wiosenne kwiaty, zapamiętajcie ich nazwy i wygląd. Dowiedzcie się również, co to znaczy, że rośliny są chronione. Wykonajcie prace plastyczną „Wiosenne kwiaty” dowolną techniką.
10.Czytanie dowolnej literatury dziecięcej, omawianie treści, rozmowy o bohaterach książki, próba oceny ich postępowania.
Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy Wesołych Świąt Wielkanocnych!