Zadania dla grupy Starszaków 2
Przedstawiamy kolejne zadania dla Starszaków i zachęcamy do wykonania ich w wolnym czasie.z rodzicami:
1. "Literkowo"
Rodzice rozkładają na stole lub podłodze kartoniki z literami: po trzy z każdej.
Rodzic wybiera dla siebie i dziecka literę. Na słowo START! wybierają z rozłożonych kartoników swoje litery. Zapamiętują kto zrobił to szybciej. Powtarzają wszystkie działania do momentu aż skończą się kartoniki z literkami.
2."Wiosna"-zabawa plastyczna-dzieci rysują Panią Wiosnę: nie narzucamy czy postać, czy przyrodę wiosenną. Niech zdecyduje dziecko. Możecie zrobić konkurs rodzinny.
3."Prawie domino"- wykonujemy kartoniki do domina ale z zapisem cyfr 0-1, 2-3, 4-5, 6-7,8-9 i liczb 10 i 11. Mieszamy . Przygotowujemy paczkę koralików, guzików lub pieprzu w ziarenkach.
Dziecko układa kartoniki w kolejności. Następnie pod nimi układa , pod każdą cyfrą odpowiednią ilość kulek czy ziarenek.
Ostatnie zadanie w tej zabawie: zaczynając od 0 dziecko przelicza kolejno rozłożone kulki/ziarenka: przelicza obiekty albo wg możliwości dodaje kolejne grupy kulek/ ziarenek. Rodzic kontroluje prawidłowe wykonanie.
4. "Kwiecień- plecień"- zabawa słowna:
uczymy sie wspólnie przysłowia
"KWIECIEŃ PLECIEŃ BO PRZEPLATA,
TROCHĘ ZIMY TROCHĘ LATA".
Omawiamy treść przysłowia- najpierw pytamy dziecko, prosimy o wypowiedź jak to rozumie. Dopowiadamy. Wspólnie podsumowujemy odpowiedź.
5.Piosenka "Idzie wiosna" :) Poniżej źródło
https://www.youtube.com/watch?v=4yuKun2h2o4
Słuchamy, staramy się nauczyć wspólnie piosenki: Słuchamy całej, później po kawałku. Powoli i z radością.
6. "J jak jajko"
Pokazujemy dziecku jajko. Pytamy na jaką głoskę się zaczyna. Prosimy o przegłoskowanie.
Prosimy dziecko o wypowiedź: jakie zna inne słowa na "J". Później podajemy swoje przykłady.
Dajemy dziecku tekst: gazetę, książkę. Prosimy o zaznaczenie kółeczkiem litery j- wszystkich w danym fragmencie.
Wchodzimy np. na poniższy link i zapoznajemy się z zapisem graficznym litery. W miarę możliwości drukujemy wybraną kartę. Możemy zamiast tego napisać literę na kartce w linię J i j i prosimy o napisanie linijki, dwóch -w miarę zaangażowania dziecka
7. "Zakładamy ogródek"
Przygotowujemy albo doniczkę z ziemią albo spodek i watę. W miarę możliwości jedno i drugie,
2 słoiczki, cebulkę ziarna dowolne i ziarna rzeżuchy, fasolę.
W doniczce wysiewamy dowolne ziarenka.
Na spodku wyścielamy watę , kropimy wodą i wysiewamy rzeżuchę.
W małą szklankę, słoik lejemy wodę. Opieramy na wierzchu cebulkę.
W drugi słoik lejemy wodę. Zawijamy zamiast pokrywki gaza lub bandażem "luźno" do środka. Kładziemy fasolę- musi być namoczona.
Codziennie podlewamy , dolewamy wodę . Pielęgnujemy naszą plantację. Rodzic może zapisywać obserwacje.
8."Przez kałuże skok"
"Idą dzieci przez podwórze. Są kałuże małe, duże. Hop hop hop przez kałużę skok."
Rozkładamy na podłodze kartki-białe, czy z gazety w odległości ok 30 cm.
Dziecko idzie wyznaczonym torem, przekracza kartki-kałuże. Na "hop hop hop przez kałużę skok" przeskakuje przez kolejne. Powtarzamy klika razy.
Opracowały: Iwona Filipek i Wiesława Kubasiewicz