Zadania dla grupy Średniaków 11.05 -15.05
Witam dzieci i rodziców.
Poniedziałek
Porozmawiajcie o ulubionych bajkach, baśniach i bajeczkach.
Temat: Znamy te bajki.
1. Przypomnijcie sobie znane bajki odpowiadając na pytania - zagadki.
- Jaka to dziewczynka, pracująca wiele
na wielkim balu gubi pantofelek? (Kopciuszek)
- Co to za kot, z baśni znany -
- Co w buty i piękny kapelusz był ubrany? (Kot w butach)
- Co to za ludzik mały - z brodą,
na czerwono jest ubrany cały? (krasnoludek)
- Rybka, która złotem się mieniła
I życzenia rybaka spełniła? (złota rybka)
- Olbrzymi zwierz, co potrafi ogniem zionąć też. (smok)
- Jak na imię miała królewna
co od zatrutego jabłka zemdlała? (Królewna Śnieżka)
- Proponuję żebyście wymyślali takie pytania - zagadki i zadawali je rodzicom, a rodzice wymyślali je dla was.
2.Praca plastyczna - rysowanie szlaczków.
- Wytnijcie kilka pasków z białej kartki papieru.
- Na każdym z nich narysujcie i pokolorujcie elementy kojarzące się ze znanymi bajkami np: na pierwszym mogą być czapki krasnali w kształcie trójkąta, na drugim czarodziejskie różdżki, na trzecim zatrute jabłka, a na czwartym zagubiony pantofelek.
- Wasze szlaczki mogą zawierać też inne rekwizyty ze znanych i lubianych bajek.
3. Wysłuchanie wybranej przez dziecko bajki, czytanej przez rodzica.
- omówienie jej treści przez dziecko
- ocena postępowania bohaterów
- dlaczego dziecko wybrało właśnie taką bajkę,
- uzasadnienie swojego wyboru
4. Zabawy wesołą kulką - ćwiczenia ruchowe i oddechowe. Spróbujcie zrobić malutką kuleczkę z bibułki, chusteczki higienicznej lub odrobiny watki.
- Dmuchajcie na kulkę, aby przetoczyła się z jednego końca stołu na drugi, przejdźcie na drugą stronę stołu i ponownie dmuchajcie na przeciwną krawędź. Pobawcie się tak wraz z rodzicami.
- Połóżcie kuleczkę na dłoni i zdmuchujcie ją raz z jednej ręki raz z drugiej, tak aby poleciała jak najdalej do przodu.
- Połóżcie kulkę na podłodze i dmuchajcie na nią tak, aby toczyła się w różnych kierunkach.
- Ćwiczenia należy powtarzać po kilka razy.
Wesołej zabawy!
Wtorek
Temat: W krainie smoków.
1. Nauczcie się rymowanki o smoku:
Mieszkał w jamie, tuż nad Wisłą
Zionął ogniem jak ognisko.
- O jakim smoku opowiada rymowanka?
- Gdzie on mieszkał?
- Czy był miły i dobry , czy zły i groźny?
- Czy smoki istnieją naprawdę czy tylko w bajkach?
2. Praca plastyczna - Mój śmieszny smok .
- Opowiedzcie - Jak sobie wyobrażacie smoka?
Namalujcie farbami smoka z własnej wyobraźni tak , aby śmiesznie wyglądał.
Nadajcie mu też śmieszne imię.
3. Ćwiczenia warg i szczęki - „Smocze nastroje”
- Zabawa polega na pokazywaniu min: smutny, zdziwiony, przestraszony, groźny, zły; na hasła podawane przez rodziców np.: smok wesoły, smok zdziwiony itd.
W trakcie zabawy dzieci szeroko rozciągają usta i wyciągają szyję.
Środa
Temat: Książka to nasz przyjaciel.
1. Zgadnijcie o czym mówi ta zagadka:
Choć nie ma zamka ani kluczyka,
Często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,
Wierszyków, bajek i opowieści.
- Z pewnością odpowiedzieliście ,że zagadka mówi oczywiście o książce.
2. Czy wiecie jak nazywa się miejsce gdzie kupuje się książki? (księgarnia)
- Dokąd trzeba pójść, aby nie kupować lecz wypożyczyć ciekawą książeczkę? (biblioteka)
- Przypomnijcie sobie i opowiedzcie rodzicom, co robiliście w bibliotece podczas naszych wycieczek do tej instytucji.
- Jakie książeczki najbardziej lubicie , o jakiej tematyce? Powiedzcie o tym rodzicom,
a wtedy będą wiedzieli jakie wam kupować.
3. Posegregujcie swoje książeczki domowe na te, które najbardziej lubicie i te które lubicie mniej .
- Policzcie ile jest jednych, a ile drugich. Powiedzcie których macie więcej , a których mniej.
- Powstały w ten sposób dwa zbiory waszych książeczek; jednych więcej , drugich mniej, a może jednych i drugich jest tyle samo? Sprawdźcie to.
4. Pochodźcie sobie po pokoju z ulubioną książeczką na głowie.
Róbcie to tak uważnie, aby nie spadła na podłogę.
Jeśli dobrze wam idzie, postarajcie się powoli przyspieszać.
Czwartek
Temat: Bajkowa zgadywanka
1. Wysłuchajcie wiersza D. Gellner i dopowiedzcie słowa rymujące się z jego tekstem.
Jeździ kareta po świecie
A kto jest w tej karecie?
Przy oknie z lewej strony
Kapturek. Jaki?.............
Dalej na stercie poduszek
malutki Tomcio………….
Spoza wielkiego kosza
śmieje się Jaś i ………….
Uwaga, oj uwaga
To przecież Baba……….
Koło lalki i misia stoi Sierotka………
A tam gdzie największy tłok
zgrzyta zębami………..
Ciekawe czy już wiecie
Kto ukrył się w karecie
Myślę ,że już znacie wszystkie postacie, które ukryły się w karecie.
2. Praca plastyczna - „Ulubiona bajkowa postać z plasteliny".
Spróbujcie razem z rodzicami ulepić z plasteliny waszą ulubioną bajkową.
3. Zabawa ruchowa
Dzieci poruszają się pod komendę rodzica.
Idzie smok do przodu,
Idzie smok do tyłu,
Rozgląda się wkoło
i ryczy wesoło.
4. Spacer do parku
Piątek
Temat: Pomysł na książeczkę.
1. Znacie już wiele bajek i baśni i myślę że chętnie wykonacie własną obrazkową książeczkę
Przypomnijcie sobie bohaterów tych utworów.
Proponuję, aby na kilku małych karteczkach narysować postacie ze znanych bajek.
Następnie skleić kartki na z sobą na brzegach. Można też zrobić okładkę - stronę tytułową na której rodzice napiszą np: tytuł waszej książeczki oraz imię i nazwisko autora czyli wasze.
Można też napisać dedykację czyli komu chcecie podarować to co stworzyliście.
Można ją podarować komuś bliskiemu, aby sprawić mu przyjemność lub zostawić dla siebie na pamiątkę.
2. Zabawy sylabami
- Rodzice wypowiadają głośno nazwę kojarzącą się ze znanymi bajkami np: królewna, książę, karoca, Sierotka Marysia, Kot w butach, Jaś i Małgosia itd.
- Zadaniem dzieci jest wyklaskiwanie sylab i liczenie ich, czyli ile razy trzeba było klasnąć wypowiadając podaną nazwę np: kot - w - bu - tach (cztery sylaby); ksią - żę (dwie sylaby); ka - ro -ca(trzy sylaby)itd.
3. Wysłuchanie piosenki o bajkowym świecie
- Rozmowa na temat jej treści
- Nauka całej piosenki lub jej fragmentu
- Wspólne śpiewanie
4. Mój własny instrument
- Rodzice przygotują kubek po jogurcie, nasypią tam troszkę czegoś sypkiego np. ryż, kasza, groch.
- Trzeba go zakryć na przykład folią, ręcznikiem papierowym czy kawałkiem materiału i zabezpieczyć gumką tak, aby zawartość nie wysypała się.
- W ten sposób otrzymamy instrument akustyczny.
- Można nim potrząsać wygrywając rytm piosenki, jej tempo szybkie lub wolne, można biegać słuchając w jaki sposób mamy się poruszać; powoli, szybciej , coraz szybciej, wolno, bardzo wolno
- Można nim również zagrać do marszu, biegu i podskoków - spróbujcie.
- Może znajdziecie jeszcze własny sposób na wykorzystanie tego instrumentu.
Miłych wrażeń w trakcie wspólnych zabaw i zajęć.