Zadania dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną III
ZADANIA DLA DZIECI OBJĘTYCH POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ III
- ĆWICZENIA ODDECHOWE:
- do zawieszonej lub trzymanej przed dzieckiem nitce przywiązujemy coś lekkiego, np. papierowy listek, słoneczko, kolorowe piórko – dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – jak najmocniej,
- puszczamy bańki mydlane – najlepiej zabrać dziecko na spacer, aby potem nie trzeba było zmywać podłogi ;) – dmuchamy z różną siłą, staramy się również „wydmuchać” jak największą bańkę.
- ĆWICZNIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH (każde ćwiczenie wykonujemy kilka razy):
- Konik jedzie na przejażdżkę – naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania,
- Winda – otwieramy szeroko buzię, poruszamy językiem tak, jakby był windą i jeździł po kilku piętrach w wieżowcu, raz do góry, raz do dołu, może również zatrzymywać się na środkowych piętrach,
- Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę – spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździ.
- ĆWICZENIA JĘZYKOWE (utrwalamy wyrazy ćwiczone podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu):
- na kartonie dziecko rysuje buzię i ją wycina, następnie dokleja włosy z papierowych paseczków (może to być papier kolorowy lub kolorowe gazetki reklamowe pocięte w paski), na każdym z pasków – włosów piszemy wyraz z ćwiczoną głoską, zadaniem dziecka jest zabawa w fryzjera – odcięcie włosa – paseczka i prawidłowe powtórzenie po rodzicu danego wyrazu,
- poprośmy dziecko, aby odrysowało swoją dłoń. Po każdym obrysowanym paluszku prosimy o powtórzenie wyrazu z ćwiczoną głoską, najpierw prawa rączka później lewa i mamy już 10 słów. Później możemy dorysować paznokcie powtarzając kolejne słowa, można dorysować również pierścionki, piegi czy w inny sposób ozdobić dłonie (chłopcy mogą rysować znaki maskujące lub bliny), pamiętając o powtarzaniu wyrazów J
- ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
- ćwiczymy odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. wymawiamy szereg wyrazów zaczynających się na [sz] – [s], dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd, np. „safa” zamiast „szafa” lub [g] – [k] „noga” – „noka”
- trenujemy układanie rymów do podanych wyrazów np. bajeczka – poduszeczka, sznurek –ogórek itp.
- ĆWICZENIA MOTORYKI MAŁEJ:
- pozwalamy dziecku na pomoc w drobnych czynnościach codziennych, np. wyrabianie mięsa mielonego na kotlety lub ciasta na pierogi czy kluski,
- prosimy dziecko, by pomogło nam podczas wieszania prania, przypinając ubrania spinaczami do bielizny.
Kochane Dzieciaczki, mam nadzieję, że niedługo się spotkamy i pobawimy razem :)
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy.
Ciocia Asia