Zadania dla dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną II
ZADANIA DLA DZIECI OBJĘTYCH POMOCĄ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ
- ĆWICZENIA ODDECHOWE:
- do tego ćwiczenia potrzebujemy naczynia np. miseczki bądź szklanki, słomki oraz fasoli średniej. Jedno naczynie wypełnione np. 10 – 15 ziarnami fasoli ustawiamy na brzegu stołu, drugie (puste) po przeciwległej stronie. Dziecko przy użyciu słomki „podnosi” fasolkę i przenosi ją do pustego naczynia, gdy wrzuci fasolkę prosimy o powtórzenie wyrazu, bawimy się do momentu przeniesienia wszystkich fasolek na drugą stronę,
- przed snem przygotujmy kąpiel z dużą ilością piany, poprośmy aby dziecko kładło pianę na zewnętrzną część dłoni i zdmuchiwało ją jak najdalej. Pamiętajmy o ważnej rzeczy wdech nosem –wydech (dmuchnięcie) ustamiJ. Można też dmuchać na gąbkę by dotarła na koniec wanny
- ĆWICZNIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH (każde ćwiczenie wykonujemy kilka razy):
- podczas mycia ząbków poprośmy, by dziecko dotknęło każdego ząbka
u góry (od strony wewnętrznej) czubkiem języka, a następnie umyło sufit (podniebienie) w prawo i w lewo tak jak pracują wycieraczki w samochodzie, - naśladujemy warczący samochód tak, aby wprawić w ruch wargi.
- ĆWICZENIA JĘZYKOWE (wykorzystujemy wyrazy ostatnio ćwiczone podczas zajęć logopedycznych w przedszkolu):
- tym razem potrzebny nam będzie makaron najlepiej rurki i sznurek. Prosimy aby dziecko powtórzyło prawidłowo wyraz i przewlekło makaron przez sznurek, powtarzamy do momentu stworzenia naszyjnika (jego długość będzie zależała od chęci i cierpliwości naszej pociechy J). Może go również pokolorować,
- Do kolejnego ćwiczenia potrzebujemy papierowego kubeczka i kredek. Potrzebna będzie pomoc dorosłego, który zrobi otwory na wylot w kubeczku.
Gdy otwory będą gotowe prosimy dziecko o wzięcie np. zielonej kredki (utrwalamy w ten sposób również znajomość kolorów) i włożenie kredki w dowolny otwór, tak by symetrycznie wyszła drugą stroną. Kiedy dziecko prawidłowo wykona zadanie prosimy o powtórzenie wyrazu z ćwiczoną głoską. Po każdej parze wyrazów prosimy o ułożenia z nimi zdania (zadanie może wydawać się trudne, ale proszę mi wierzyć, dzieci tworzą wspaniałe, śmieszne zdania wykazując się ogromną wyobraźnią i twórczością).
- ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:
- wykorzystujemy kubeczki i kredki z poprzedniego ćwiczenia – podajemy dziecku kolejność wkładania kredek w otwory np. zielony, czerwony, żółty dziecko w tej samej kolejności musi je włożyć do otworów, za każdym razem zwiększamy ilość kredek,
- jeszcze tylko jedno ćwiczenie słuchowe i trening zakończony J Rodzic podaje pierwszą sylabę nazwy przedmiotu/rzeczy znajdującego się w pomieszczeniu, w którym obecnie przebywa z dzieckiem (np. kuchnia, łazienka czy pokój), zadaniem dziecka jest wyszukanie przedmiotu zaczynającego się podaną sylabą. Możemy zamieniać się rolami.
- ĆWICZENIA MOTORYKI DUŻEJ:
- pokonujemy raz na lewej, raz na prawej nodze odległość między dwoma pomieszczeniami w domu,
- prosimy dziecko o pomoc w zwijaniu skarpetek, każdą zwiniętą parę rzucamy z niewielkiej odległości do miejsca przechowywania.
Pozdrawiam i życzę miłej zabawy :)
Ciocia Asia