Zabawy dydaktyczne dla grupy Maluchów 12 - 16.04
Witamy w nowym tygodniu - tym razem tematem przewodnim będzie czekolada i ... sztuka, ale więcej dowiecie się z zadań umieszczonych poniżej :)
Poniedziałek - 12. 04. 2021
Światowy Dzień Czekolady
- „Zapach czekolady” - posłuchajcie wiersza i powiedzcie, o czym on jest?
Przyszedł do nas wujek Władek,
przyniósł wielką czekoladę, z orzechami,
z rodzynkami, w pięknym pudle z obrazkami.
Jeśli będę grzecznie siedzieć,
dadzą mi ją po obiedzie...
Choć zamknięta jest szuflada,
wszędzie pachnie czekolada.
Układanki chcę układać
- wszędzie pachnie czekolada.
Gdy na nowy rower wsiadam
- wszędzie pachnie czekolada.
Kiedy z lalką sobie gadam
- wszędzie pachnie czekolada.
Czy ktoś może mi powiedzieć,
kiedy będzie po obiedzie?
Bo nie mogę żyć w spokoju,
gdy ten zapach jest w pokoju!
- „Czekolada” - osłuchajcie się z piosenkami, a później zatańczcie do jednej, wybranej
https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk&t=2s
http://www.youtube.com/watch?v=n-K2U_WioYw
- „Jak powstaje czekolada?” - obejrzyjcie ilustrację poniżej i opowiedzcie o niej
- „Tort czekoladowy”- jeśli możecie, wydrukujcie obrazek, potnijcie go na część tak, aby powstały puzzle, pomieszajcie wszystkie kawałki i ułóżcie w całość
- „Połącz czekoladę ze zdjęciem”- zagrajcie w grę multimedialną w programie Wordwall
- „Świat według dziecka- czekolada”- obejrzyjcie filmik
Na zakończenie naszej słodkiej zabawy zachęcamy co degustacji zdrowej gorzkiej czekolady - smacznego ;-)
Wtorek - 13. 04. 2021
- „Teatr” – posłuchajcie wiersza Wojciecha Próchniewicza:
„Siedzę cichutko obok taty,
w miękkim fotelu, w ósmym rzędzie,
czekam by zgasły roje świateł
i myślę fajnie będzie;
Już ciemno, ściskam dłonie w pięści.
wolno rozsuwa się kurtyna...,
widzę zamczysko, księżyc w pełni...
tutaj bajka się zaczyna.
Wszystko się potem dobrze kończy,
oklaski to najlepszy dowód.
A ja już sobie postanawiam
do tego miejsca wrócić znowu.”
- „Zbieranie słów – teatr” – po wysłuchaniu wiersza zastanówcie się, co Wam się kojarzy z teatrem? Spróbujcie wymyślić jak najwięcej skojarzeń i poproście Rodzica, aby je zapisał na kartce. Gdy Wasze pomysły się wyczerpią, przeczytajcie wszystkie zapisane skojarzenia.
- „Atrybuty i rodzaje teatru” – teraz sprawdźcie, ile z wymyślonych przez Was skojarzeń, związanych z teatrem znajduje się na poniższym zdjęciu? A może jest tam coś, czego nie umiecie nazwać? Niech Rodzic przeczyta Wam nazwy poszczególnych obrazków na ilustracji, a następnie wyjaśni, co one oznaczają.
- „Jestem aktorem” – naszykujcie przedmioty, które lubicie lub takie, które wydają się Wam ciekawe i pobawcie się w odgrywanie scenek. Możecie udawać kogo chcecie, ale pamiętajcie, aby w swoich scenkach wykorzystać przygotowane rekwizyty. Może Rodzice lub rodzeństwo też będą chcieli zostać aktorami i odegrają dla Was jakąś ciekawą scenkę ;)
- „Jak powstaje spektakl” – zachęcamy do obejrzenia ciekawego filmu
- „Kukiełka supełkowa” – wykonajcie własną kukiełkę z kolorowej chusty wg instrukcji z filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=k1rVsprqOgY
- Dla chętnych mamy zadanie z kodowaniem:
Środa - 14. 04. 2021
- „Całe ciało tańczy” – włączcie dowolną muzykę, a następnie rozruszajcie przy niej swoje ciało - najpierw niech poruszają się tylko palce u rąk, potem całe ręce, ręce i tułów, sam tułów, same biodra, stopy, całe nogi i w końcu całe ciało :)
- „Tańcowały dwa Michały" – posłuchajcie piosenki i odpowiedzcie na pytanie, o kim mowa w piosence i co te postaci robią?
https://www.youtube.com/watch?v=I0rxal9q958
- „Tańce z różnych stron świata” – istnieje cała masa pięknych tańców, o których być może nie wiedzieliście. Teraz macie okazję poznać niektóre z nich - być może nawet nauczycie się je tańczyć. Miłej zabawy!
- Hiszpania – Flamenco
https://www.youtube.com/watch?v=W25W2jOmKUM
- Włochy – Tarantella
https://www.youtube.com/watch?v=JIk3su9F-cs
- Grecja - Greek Zorba
https://www.youtube.com/watch?v=f16cwfdSuOQ
- Belgia – Belgijka
https://www.youtube.com/watch?v=bb9EUmeQFpI
- Francja - Le Bastringlo
https://www.youtube.com/watch?v=Tq_spzyMGCA
- Rosja – Kalinka
https://www.youtube.com/watch?v=rvzStx52xBM
- Brazylia – Samba de Janeiro
https://www.youtube.com/watch?v=0UL2iWMAU4k
- Polska – Trojak
- „Znajdź różnicę” – popatrzcie na obrazki poniżej i znajdźcie jak najwięcej różnic miedzy nimi:
- „Zatańcz ze mną” – zapraszam do wspólnego tańca - nauczymy się salsy;
Czwartek - 15. 04. 2021
- „Światowy Dzień Sztuki”- rozwiążcie poniższe zagadki
Kto za pomocą farb i pędzla,
na płótnie lub na papierze,
świat w piękne barwy ubierze? /malarz/
Wisi sobie na ścianie,
najczęściej w drewnianej ramie,
namalowane ma różne widoki
łąki, lasy, góry lub potoki. /obraz/
Mam czuprynę „na jeża",
jestem gruby lub cienki.
Kiedy chcesz coś namalować,
bierzesz mnie do ręki. /pędzel/
- „Artystyczne wygibasy”- zatańczcie przy wesołej muzyce:
https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs
- „Który obraz podoba się Tobie najbardziej i dlaczego”- obejrzyjcie obrazy w prezentacji Power Point i porozmawiajcie na ich temat z Rodzicem
- „Jestem artystą”- namalujcie obrazek, wykorzystując farby i... słomkę do picia
- „Artysta Malarz”- obejrzyjcie ciekawy film
https://www.youtube.com/watch?v=KpV1u3o-6G8
Piątek - 16. 04. 2021
- „Muzyka – moja inspiracja” – zachęcam do zabawy przy utworze "Le Basque":
https://www.youtube.com/watch?v=Qwm_SB_G-Lg&t=0s
- namalujcie coś przy muzyce, wykorzystując farby lub kredki pastelowe
- wymyślcie własne ruchy do poszczególnych fragmentów tej melodii
- pobawcie się w zabawę paluszkową "Pajączek":
https://www.youtube.com/watch?v=ZhF0KaTm2WM
- przedstawcie fragmenty muzyki obrazkowo:
https://www.youtube.com/watch?v=-gUmRxBAG50
- „Jaki ma tytuł?” – przyjrzyjcie się obrazowi K. Haringa:
- Jakich kolorów użył artysta?
- Co robią osoby przedstawione na plakacie?
- Jaki tytuł pasowałaby do tego dzieła?
- Jak myślisz, w jakim nastroju są osoby przedstawione na plakacie?
Tytuł plakatu to "Taniec", a więc osoby, przedstawione na nim to tancerze czyli tańczący ludzie
- „Układanka” - z kartki wycinamy postacie, nawiązujące do plakatu. Można je narysować samodzielnie lub np. przerysować, przykładając kartkę do ekranu laptopa/komputera albo wydrukować. Wycinamy je, a kilka wybranych sylwet odrysowujemy na kartce. Waszym zadaniem jest dopasowanie sylwety do odpowiedniego zarysu.
- „Teatrzyk cieni” – do sylwet z poprzedniego zadania przyklejamy patyki, tak by każda osoba uczestnicząca w przedstawieniu miała swoją postać. Warto zaciemnić pokój, włączyć lampkę/latarkę, która zostanie skierowana na scenę (ścianę). Kto będzie bohaterem Waszego przedstawienia? Wy! Porozmawiajcie z Rodzicami i stwórzcie dialog, który będzie scenariuszem Waszego przedstawienia.
- „Moja ulubiona piosenka” – włączcie swoją ulubioną piosenkę i zatańczcie przy niej tak, jak byście właśnie występowali na scenie :)