Zabawy dla grupy Maluchów 8.05 - 12.05
Witamy kochane Maluchy! W tym tygodniu zabierzemy Was w podróż do Krainy Matematyki, gdzie będziecie liczyć, utrwalać nazwy figur, ćwiczyć orientację w przestrzeni i ... świetnie się bawić :)
PONIEDZIAŁEK
1. „Matematyka na wesoło” – obejrzyjcie prezentację, przygotowaną specjalnie dla Was:
https://youtu.be/_5vIWyLc_8U
2. „Jeden, dwa… – posłuchajcie rymowanki matematycznej, czytanej przez Rodzica, a następnie spróbujcie ją powtórzyć z pamięci i pokazywać odpowiednią liczbę palców na dłoni.
Jeden dwa, jeden dwa, pewna pani miała psa,
Trzy i cztery, trzy i cztery, pies ten dziwne miał maniery:
Pięć i sześć, pięć i sześć, pies ten kości nie chciał jeść
Siedem, osiem, siedem, osiem, wciąż o lody tylko prosił.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, kto te lody mu przyniesie?
3. „Matematyczna piosenka” – posłuchajcie wesołej piosenki o liczeniu"
https://www.youtube.com/watch?v=Qxaf_udSzng
4. „Koło tu i koło tam” – posłuchajcie piosenki o kole i zatańczcie przy niej:
https://www.youtube.com/watch?v=bPJakVRmxzk
WTOREK
1.„Matematyczne słoneczko” – obejrzyjcie filmiki cioci Agaty i wykonajcie z Rodzicami takie same słoneczka:
2. Matematyka z pomysłem – zobaczcie ciekawe pomysły na zabawy matematyczne i koniecznie wypróbujcie je w domu:
https://www.youtube.com/watch?v=R7LdKzYSncw
3. „Lody dla piesków” – wykonajcie poniższe zadania. W galerii zdjęć znajdują się gotowe do wycięcia karty, z któych możecie skorzystać przy obliczeniach (załączniki A, B, C)
A - Pies Azor bardzo lubi lody truskawkowe – ostatnio zjadł aż 3 gałki, a pies Burek woli śmietankowe i zjadł ich wczoraj 2 gałki. Przygotuj dla piesków takie same porcje, a następnie wskaż, który pies zjadł więcej lodów. Przelicz gałki.
B - Pod lodziarnią spotkały się zaprzyjaźnione pieski. Saba poprosiła o 3 gałki lodów cytrynowych, Pimpek miał chęć na 4 gałki lodów pistacjowych, a Kajtek kupił jedną truskawkową gałkę.
C - Na stole stały 3 miseczki dla zaproszonych na psie przyjęcie piesków. Mała Ala musiała rozdzielić lody truskawkowe i dać każdemu tyle samo porcji. Wzięła łyżkę i nałożyła na pierwszy talerzyk 2 porcje lodów truskawkowych. Pomóż Ali nałożyć resztę lodów, a następnie policz, ile porcji łącznie jest na talerzykach.
ŚRODA
1. „Piosenka o figurach geometrycznych” – posłuchajcie piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=43j73sJTNIA
2. "Wesołe figury” – wykonajcie pracę plastyczno-techniczną z wykorzystaniem materiałów wtórnych (opakowania po lekach, rolki, patyczki itp.). Wybierzcie przedmioty o różnych kształtach i jeśli możecie to stwórzcie pracę przestrzenną na kartonie - możecie z pudełek zrobić domki, z rolek i korków drzewka, a przedmioty, których nie da się przykleić możecie pomalować farbami i odcisnąć na kartonie. Możecie też zrobić 4 różne prace (z materiałów kwadratowych, okrągłych itd.) - po jednej każdego dnia w tym tygodniu i stworzyć własną galerię z figurami geometrycznymi.
3. „Zgadnij, jaka to figura?” – obejrzyjcie film, przygotowany przez ciocię Kamilę lub posłuchajcie Rodzica i spróbujcie odgadnąć zagadki matematyczne:
Mogą być cztery,
mogą być dwa,
ma je samochód
i rower ma. (koła)
Zagadka zaczyna się stąd,
że jest w nim prosty każdy kąt.
No i zawsze, mój kolego,
równe boki w nim. (kwadrat)
Mam cztery rogi,
dwa krótkie i dwa długie boki.
Kwadratem nie jestem,
choć mam kąty proste.(prostokąt)
My wszystkiego mamy trzy.
Ach, jak wesoło mieć trzy boki i trzy kąty.
Trzy wierzchołki także mamy
i pracując na trzy fronty,
każdej pracy radę damy.(trójkąt)
Poszukajcie figur geometrycznych w swoim domu
4. „Kolorowe zbiory” – do tej zabawy będziecie potrzebować gazetek reklamowych ze sklepów oraz nożyczek i talerzyków lub np.sznurka. Powycinajcie z gazet różne artykuły - jedzenie, meble, zabawki itp. Pomieszajcie je na stole i przygotujcie talerzyki (kilka sztuk) lub sznurek pocięty na kilka kawałków, ułożony w pętle.Waszym zadaniem jest posegregować wszystkie wycięte obrazki w taki sposób, aby na każdym talerzu lub w każdej pętli znajdowały się artykuły z takiej samej grupy (np, tylko jedzenie albo tylko duże artykuły) - powstaną zbiory. Możecie później przeliczyć każdy zbiór i wskazać, gdzie jest najwięcej lub najmniej obrazków. Po wykonaniu ćwiczenia możecie nakleić obrazki na sztywne kartoniki i wykorzystać je do zabawy w "Sklep".
PIĄTEK
1. „Drzewko matematyczne” – obejrzyjcie filmik i spróbujcie sami zrobić w domu własne drzewko do zabawy w liczenie:
2. „Gdzie jestem – na, pod, obok?” – poproście Rodzica, aby włączył Waszą ulubioną piosenkę do tańca. Następnie wsłuchajcie się, kiedy Rodzic zrobi pauzę - wtedy zadaniem dla Was będzie zrobić to, o co poprosi Rodzic. Sprawdź, czy dobrze rozumiesz, gdzie jest "nad", a gdzie "obok".
Przykładowe zadania:
- Usiądź na krześle. Powiedz, gdzie siedzisz?
- Schowaj się pod stół. Gdzie teraz jesteś?
- Stań obok lodówki. Gdzie teraz stoisz?
- Trzymaj ręce nad głową. Gdzie masz teraz ręce?
Można poćwiczyć orientację przestrzenną również wykorzystując ulubionego pluszaka:
https://youtu.be/hOtF5ASCiTA
3. „Domek – dyktowany rysunek” – to ćwiczenie będzie dla Was nie lada wyzwaniem. Przygotujcie biały karton i kredki. Rodzic będzie projektantem i będzie wam mówił, gdzie macie narysować domek, jakie elementy dorysować obok niego, jakie nad i pod. Uważnie słuchajcie instrukcji, bo później Rodzic sprawdzi, czy dobrze się zrozumieliście.
4. „Matematyczne gry” – zagrajcie w gry edukacyjne w programie Wordwall i sprawdźcie swoja wiedzę na temat liczenia i figur geometrycznych:
- Figury
https://wordwall.net/resource/955442/figury-geometryczne
https://wordwall.net/pl/resource/1923281/zdalne-nauczanie/figury
https://wordwall.net/pl/resource/1150289/memory-figury
- Liczenie, Cyfry
https://wordwall.net/pl/resource/1703092/cyfry
https://wordwall.net/pl/resource/2146710/zdalne-nauczanie/liczenie-w-zakresie-5
https://wordwall.net/pl/resource/1512593/matematyka/cyfry-od-1do-6