Zabawy dla grupy Maluchów 5
Witamy kochane Maluszki i zapraszamy do wspólnej zabawy z Rodzicami :)
1. „Nasza planeta” – piosenka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I
2. „Chora planetka” – wiersz dla dzieci - poproście rodziców o przeczytanie wiersza, a następnie wspólnie go omówcie:
„Chora Planetka”
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
3. „Tworzymy ogródek” – zabawa badawcza
Plan pracy małych ogrodników:
- Kupić nasionka lub sadzonki i ziemię
- Przygotować skrzynki lub doniczki oraz miejsce pracy
- Zorganizować narzędzia
- Rozpocząć sadzenie roślin
W związku z udziałem naszej grupy w projekcie Kreatywny Przedszkolak, prosimy o fotorelację z sadzenia roślinek na nasze maile :)
4. „Planeta Ziemia” – praca plastyczno-techniczna z nieużytków - zachęcamy do wykonania pracy dowolną techniką z wykorzystaniem rzeczy, które normalnie trafiły by do kosza - nakrętki, rolki po papierze, skrawki kolorowego papieru, opakowania po różnych produktach, papierki po cukierkach itp. Stwórzcie wspólnie plakat na Dzień Ziemi.
5. „Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna - obejrzyjcie filmik, a następnie zabawcie się w segregację u siebie w domu. Zbierzcie niepotrzebne odpadki i przygotujcie 4 kosze na śmieci - możecie wykorzystać niepotrzebne pudełka/opakowania. Pomalujcie pudełka na odpowiednie kolory, odpowiadające rodzajom odpadów:
- żółty na plastik i metal
- zielony na szkło
- niebieski na papier
- czarny na odpady mieszane
Następnie na zmianę z rodzicem lub bratem albo siostrą posegregujcie śmieci. Po wykonaniu tego zadania możecie jeszcze policzyć, ile odpadków jest w każdym pudełku i porównać, gdzie jest najwięcej, a gdzie najmniej.
6. „Zielona trawa - zielony mech” – zabawa ruchowa przy piosence - zatańczcie do piosenki tak, jak lubicie :) Rodzic może zatrzymywać piosenkę, a w trakcie pauzy możecie wyszukiwać w domu zielonych przedmiotów.
7. „Woda” – zabawy badawcze z wykorzystaniem wody - przygotujcie materiały do wykonania eksperymentów i bawcie się dobrze.
- "Parowanie wody" - wspaniały sposób na wyjaśnienie zjawiska powstawania deszczu i krążenia wody w przyrodzie. Przygotujcie szklankę z gorącą woda, mały talerzyk i trochę lodu. Na szklance z wodą połóżcie talerzyk, a na nim lód. Obserwujcie, co dzieje się z parą wodną i z lodem.
- "Co pływa, a co tonie?" - uzbierajcie sporo małych przedmiotów, zabawek z różnych materiałów oraz miskę z wodą. Wrzucajcie pojedynczo przedmioty do wody i obserwujcie, które utoną, a które utrzymają się na powierzchni.
- "Woda uwięziona w szklance" - potrzebujecie pełnej szklanki wody i tekturki. Przyłóżcie tekturkę do brzegów szklanki, przykrywając ją i lekko dociskając tekturkę dłonią. Następnie spróbujcie powoli przechylić szklankę do góry nogami... Efekt Was zaskoczy ;)
Więcej eksperymentów znajdziecie poniżej:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2018/08/zabawy-i-eksperymenty-z-woda/
8. „Jak dbać o ziemię?” – obejrzyjcie z rodzicami prezentację, a potem porozmawiajcie na ten temat. Pomyślcie, jak można w codziennym życiu zadbać o środowisko i wprowadźcie te pomysły w życie w swoim domu z okazji Dnia Ziemi.
9. „Ziemskie problemy” – zabawa dydaktyczna - dzielimy dywan/miejsce na podłodze na dwie części taśmą malarską. Po jednej stronie kładziemy obrazek z Ziemią uśmiechniętą, po drugiej z Ziemią smutną. Rodzice czytają o rzeczach, które na Ziemię wpływają dobrze lub źle. Waszym zadaniem jest przeskoczyć lub przebiec na część dywanu z odpowiednią ziemską miną.
- recykling
- sadzenie drzewa
- sadzenie kwiatów
- zbieranie śmieci
- zakręcanie kranu podczas mycia zębów
- korzystanie z materiałowych toreb
- śmiecenie
- zatruwanie środowiska
- kapiący kran
- telewizor włączony przez całą noc itd.
https://wordwall.net/pl/resource/1456660/co-szkodzi-co-pomaga-ziemi
10. „Skarby Ziemi” – zabawa techniczna z wykorzystaniem surowców naturalnych - przygotujcie zebrane na spacerach Dary Ziemi takie, jak kamyki, szyszki, kasztany, patyczki, listki, mech itp. Ze sznurka ułóżcie koło, które będzie symbolizować Ziemię, a w środku ułóżcie zebrane materiały wg własnego pomysłu. Potem poproście rodziców, aby zrobili zdjęcie Waszej pracy. Możecie tez narysować koło na dużym kartonie i ułożyć Dary Ziemi na nim, a nawet przykleić i zrobić z waszej pracy plakat lub piękny obraz do zawieszenia na ścianie.
11. „Korkowe zabawy” – gry dydaktyczne z wykorzystaniem korków:
- Kółko i krzyżyk - rysujemy na kartce pola do gry, a na korkach po 5 kółek i 5 krzyżyków.
- Kolory - na kartkach kolorowego papieru (czerwonej, zielonej, żółtej, niebieskiej) układamy zebrane wcześniej korki wg koloru.
- Liczymy kwiatki - układamy kwiatki z zebranych korków wg koloru, a następnie sprawdzamy, którego koloru kwiatków jest najwięcej.
- Kolorowa stonoga - układamy ciąg korków wg wzoru ułożonego przez rodziców, np. czerwony, zielony, niebieski, czerwony, zielony, niebieski...
12. „Kolorowe kontenery” – zabawa orientacyjno-porządkowa - na dywanie rozkładamy kolorowe kartki lub chusty w kolorach kontenerów na śmieci (żółty, zielony, czarny, niebieski, brązowy). Rodzic wymienia jakiś produkt, np. pudełko papierowe, plastikową butelka itp. a dziecko szybko wskakuje na kartkę w kolorze kosza, gdzie powinien trafić taki odpad.
13. „Rady na odpady” – bajka edukacyjna dla dzieci - obejrzyjcie bajkę, a potem porozmawiajcie, o czym była
Pozdrawiamy serdecznie!