Zabawy dla grupy Maluchów 2
Witamy i pozdrawiamy serdecznie nasze Maluszki :)
Kolejny tydzień w domu przed nami, dlatego przesyłamy propozycje zabaw i ćwiczeń do wykonania w domu wraz z rodzicami i rodzeństwem. Wszystkie z poniższych propozycji są zgodne z podstawą programową i służą do jej realizacji w środowisku domowym.
1.W zagrodzie Małgosi – bajeczka ortofoniczna - Rodzic czyta treść bajeczki, a dzieci naśladują odgłosy zwierząt.
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: ko, ko, ko.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulaga: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.
2. Co to za zwierzę? – zabawa słuchowo-naśladowcza - Dziecko słucha odgłosów zwierząt wiejskich i rozpoznaje je, a potem wyszukuje je na ilustracji .
https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0
Zachęcamy do zagrania w przygotowane przez nas gry:
https://wordwall.net/pl/resource/1086405
https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw
3. Co nam dają zwierzęta? – zabawa dydaktyczna - Dziecko losuje z koszyka poszczególne produkty takie jak: mleko, ser, jajka, wełna, szynka, piórko. Rozpoznaje je po dotyku, nazywa i odpowiada na pytanie, od jakiego zwierzęcia pochodzi dany produkt.
4. Karmimy kurki – ćwiczenia oddechowe - Dziecko przy pomocy słomki do napojów ma za zadanie przenieść ziarenka wycięte/wydarte z kartki na rysunek kury. Następnie prosimy, aby dziecko zdmuchnęło słomką wszystkie ziarenka z kurki, dmuchając w sposób ciągły (na jednym wydechu). Powtarzamy zabawę max. 3 razy.
5. Przyjdz do mnie jako? - zabawa ruchowa - Dziecko jest w jednej części pokoju a rodzic w drugiej. Zadaniem dziecka jest dotrzeć do rodzica, naśladując przy tym wskazane przez niego zwierzę wiejskie.
6. Piosenka zwierząt – zabawa naśladowcza - Rodzic podnosi sylwetę danego zwierzątka – kura, kaczka, pies, kot, owca, krowa, a dziecko naśladuje wydawane przez niego odgłosy. Następnie próbują zaśpiewać piosenkę w języku zwierząt na melodię "Panie Janie". Po zaśpiewaniu jakiegoś fragmentu rodzic podnosi sylwetę innego zwierzątka, a dziecko zaczyna śpiewać w odpowiednim dla niego języku.
7. Owieczka – praca plastyczna z wykorzystaniem płatków kosmetycznych - Rodzic przygotowuje dla dziecka kilka płatków kosmetycznych (okrągłych) oraz czarne koło, dwa prostokąty, plastelinę i klej. Dziecko nakleja elementy wg własnego pomysłu tak, aby powstała owieczka. Zachęcamy do obejrzenia poczynań cioci Kamili z owieczkami:
https://youtu.be/ghjS0_o2VoE
https://youtu.be/Ngx3YNjd3fk
8. Dziwne rozmowy - słuchanie piosenki - Dziecko słucha piosenki, a następnie powtarza jej fragmenty.
https://youtu.be/jI9trIb3NJQ
9. Karmimy pieska – zabawa matematyczna - Dziecko wraz z rodzicem przygotowuje pieska z dowolnego pudełka z otworem. Rodzic wycina kostki. Następnie dziecko „karmi pieska” wg instrukcji rodzica, np. "Piesek chce zjeść dwie/trzy/cztery kostki" itd. Można wykorzystać również kostkę do gry i wtedy dziecko umieszcza w pudełku-piesku wylosowaną liczbę kostek
10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1
„Skradający się kotek” - Ustawiamy się w pozycji klęku podpartego, ze zgiętymi łokciami. Palce rąk skierowane są do wewnątrz, klatka piersiowa oraz głowa trzymane są nisko nad podłogą. Na umówiony sygnał zaczynamy skradać się jak kotek: najpierw przenosimy ręce, a następnie przyciągamy jedną nogę do przodu a drugą – wyprostowaną zostawiamy z tyłu.
"Wyścig piesków" - Wyznaczamy linię startu i mety. Siadamy na linii startu tyłem do wyznaczonej trasy wyścigu, w pozycji siadu prostego z podparciem rękami z tyłu (ręce zwrócone palcami ku tyłowi, łopatki ściągnięte, plecy proste). Na sygnał startu, przyjmujemy pozycję na czworakach (prostujemy ręce oraz nogi i unosimy biodra w górę) i w ten sposób biegniemy do mety. Wyścig możemy dowolnie utrudniać, na przykład kładąc na trasie przeszkody do ominięcia lub turlając piłkę.
"Bezradne żuczki" - Przyjmujemy pozycję klęku podpartego. Zaczynamy „marsz żuczków” – chodzimy na czworakach w podobny sposób, jak w „skradającym się kotku”, z zostawianiem wyprostowanej nogi z tyłu. Na hasło „bezradne żuczki” kładziemy się na plecach i naśladujemy rękami i nogami ruchy żuczka przewróconego na grzbiet. Staramy się nie odrywać barków od podłogi. Następnie na hasło „żuczki odpoczywają”, kładziemy ręce i nogi na podłodze i odpoczywamy.
Opracowały:Agata Woźniak i Kamila Jackowska