Zabawy dla grupy Maluchów
1. Rymowanka – masażyk „Idzie pani..” - dziecko siada zwrócone do rodzica plecami, a rodzic mówi rymowankę lub włącza nagranie: http://chomikuj.pl/kaps3l/Dla+Dzieci/bajki+audio/Jerzy+Stuhr-Idzie+Pani+Wietrzyk+Wieje,78458005.mp3(audio)
Idzie pani: tup, tup, tup, (stukamy plecy malucha opuszkami palców)
dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, (teraz stukamy w plecy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,(opieramy dłoń na przemian to na przegubie to na palcach)
żaba robi długi skok. (klepiemy dwie odległe części ciała dziecka stopy i potem głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, (dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk, (stukamy w plecy dziecka wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, (klepiemy plecki dziecka dłońmi złożonymi w miseczki)
a grad w szyby łup, łup, łup. (stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko, (palcem wykonujemy na plecach koliste ruchy)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.(znowu stukamy opuszkami palców)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)
Zabawę powtarzamy kilka razy – można zaproponować dziecku, aby następnym razem ono masowało rodzica
2. Zabawa z figurami geometrycznymi – pokazujemy dziecku (na obrazku lub wycięte) figury koło, kwadrat i trójkąt. Następnie ustalamy, że ma np. 30 sekund na znalezienie i przyniesienie przedmiotów/zabawek, które mają dany kształt. Dzieci mogą też wyszukiwać w pomieszczeniu rzeczy okrągłych, kwadratowych i trójkątnych i wskazywać je palcem. Do tej zabawy można wykorzystać też kolorowe gazetki reklamowe, aby dziecko szukało na zdjęciach produktów o danym kształcie.
3. Własne kompozycje – przygotowujemy dla dzieci lub razem z dziećmi figury z papieru kolorowego (po kilka sztuk z każdego kształtu) i prosimy, aby na kartonie dziecko ułożyło obrazek o tematyce wiosennej – może to być kwiat, słońce, motyl lub drzewo.
Możemy też pokusić się o wykonanie stempli z różnych rzeczy, które mamy w domu. Rolki po papierze toaletowym będą służyć do robienia kół, drucik wygięty w odpowiedni sposób może być trójkątnym stemplem, a duży klocek lub pudełko od herbaty kwadratowymi stemplami. Ważne, żeby wykorzystać przedmioty, które ma każdy w domu. Umoczone w farbach i odbite na kartonie mogą również utworzyć piękny wiosenny obrazek.
Pozostając przy stemplach – jeśli już takowe powstały – można wykorzystać je do zabawy rytmicznej. Rodzic odbija na kartonie po kolei dane figury, a dziecko ma dokończyć dany ciąg figur (np. koło, kwadrat, koło, kwadrat itd. Lub trudniejsza wersja: koło, trójkąt, kwadrat, koło, trójkąt, kwadrat itd.)
Prosimy o obejrzenie filmików, przygotowanych przez nas :)
4. Wiosenne zabawy:
- https://youtu.be/cEI92eRwNjQ zabawa matematyczna z ciocią Agatką
- Słuchanie piosenki „Leci marzec” – dziecko po wysłuchaniu piosenki może spróbować zilustrować ją ruchami
- „W marcu jak w garncu” – dziecko wybiera sobie z kuchni garnek i drewnianą łyżkę. Po krótkim wyjaśnieniu przez rodzica, co oznacza powiedzenie „w marcu jak w garncu”, dziecko wystukuje łyżką rytmicznie słowa powiedzenia, dzieląc je na sylaby. Można zaproponować, aby dziecko powtarzało powiedzenie na różne sposoby: coraz ciszej, coraz głośniej, piszcząc jak myszka, grubym głosem jak Mikołaj, nadając słowom melodię itp.
- „Zwiastuny wiosny” – z racji ograniczonych możliwości do spacerowania, zachęcam do obejrzenia krótkich filmików na kanale You Tube na temat zwiastunów wiosny. https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
https://www.youtube.com/watch?v=1hMBunlTUSM
Po ich obejrzeniu, można dziecku przeczytać zagadki, dotyczące zwiastunów wiosny:
Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i Ciebie (słońce)
Wiosną na drzewie
rozwija się z pąka.
Jesienią złoty
po świecie się błąka (liść)
Nim się przystroją góry zielenią,
Liliową barwą hale się mienią.
Czary nie czary? Na białym śniegu
Liliowe kwiaty stoją w szeregu (krokus)
Jeszcze śpi wszystko, co żyje,
Jeszcze nic nie rośnie,
A on śmiało śnieg przebije-
Powie nam o wiośnie! (przebiśnieg)
Piórka czarno-białe,
buciki czerwone.
Uciekają przed nim żaby,
gdy idzie w ich stronę (bocian)