Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Międzynarodowy Dzień Książki - artykuł dla Rodziców

  Dziś Międzynarodowy Dzień Książki, więc przy okazji możemy nieco zgłębić tematykę, dotyczącą istotnych walorów czytania książek, szczególnie dzieciom.

  O walorach książek nie trzeba nikogo przekonywać. Możliwość poznawania historii spisanych na książkowych stronach to przywilej i przyjemność. Sam proces powstawania książki jest interesujący.

  Amerykańskie badania potwierdzają, że jednym z najpotężniejszych czynników rozwoju dziecka i jednocześnie profilaktyką zachowań bezmyślnych i aspołecznych jest głośne czytanie od najmłodszych lat. Dziecko od chwili urodzenia potrzebuje codziennej porcji czasu, miłości i uwagi swoich rodziców. Potrzebuje stymulacji umysłu i tego właśnie dostarcza głośne czytanie. Kiedy bierzemy malca na kolana i zaczynamy mu czytać zaczyna się dla niego seans magii, podczas którego ma na wyłączność swego często zajętego rodzica.

  Czytając dziecku dajemy mu największy dar – swój czas, uwagę, pełne zaangażowanie, miłość i nasz entuzjazm do czytania. Wśród takich darów dziecko rozkwita zarówno psychicznie, jak i umysłowo. Żaden materialny prezent nie zastąpi dziecku tych wspólnych chwil, które wyzwalają się podczas czytania.

Głośne czytanie dzieciom:

  • buduje więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem,
  • zaspokaja potrzeby emocjonalne,
  • wspiera rozwój psychiczny dziecka i wzmacnia jego poczucie własnej wartości,
  • uczy języka, rozwija słownictwo, daje swobodę w mówieniu,
  • przygotowuje i motywuje do samodzielnego czytania,
  • uczy myślenia,
  • rozwija wyobraźnię,
  • poprawia koncentrację,
  • ćwiczy pamięć,
  • przynosi wiedzę ogólną,
  • ułatwia naukę,
  • uczy odróżniania dobra od zła, rozwija wrażliwość moralną,
  • rozwija poczucie humoru,
  • jest znakomitą rozrywką,
  • zapobiega uzależnieniu od mediów,
  • chroni przed kwestionowalnymi wpływami ze strony otoczenia i kultury masowej,
  • pomaga w rozwiązywaniu problemów,
  • jest zdrową ucieczką od nudy,
  • jest profilaktyką działań aspołecznych,
  • kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy.
  • rozbudza zainteresowania techniczne związane z procesem publikowania książki (pisaniem, edycją, składem, drukiem, łączeniem arkuszy, tworzeniem okładki, itp.)
  • rozwija kompetencje społeczne w zakresie znajomości zawodów związanych z procesem powstawania książek (autor, ilustrator, wydawca, redaktor, tłumacz, drukarz).

„Czytanie dzieciom i ograniczenie korzystania z mediów elektronicznych to najlepsza inwestycja w ich przyszłość.” 
Jim Trelease

  Wśród pożytków wypływających ze wspólnego czytania nie można pominąć umiejętności wyciszenia się. Dobra, wciągająca lektura może być znakomitą i zdrową ucieczką od codziennych stresów i niepokojów. Pogodna opowieść czytana dziecku na dobranoc zamyka dzień piękną, spokojną klamrą. Czytając dziecku własne lektury, my również doświadczamy licznych korzyści. Książki pozwalają nam spojrzeć na nasze  z innej perspektywy i niejednokrotnie podsuwają sposoby radzenia sobie z codziennością.

  Głośne czytanie pomaga także w wyrabianiu niezwykle ważnej umiejętności umysłu, jaką jest koncentracja. Umysł, który nie potrafi na dłużej zatrzymać się na zadaniu, jest w pewnym sensie upośledzonym. Nie jesteśmy w stanie rozwiązać jakiegoś problemu, jeśli nie potrafimy się na nim skupić. Tymczasem obserwujemy coraz większy odsetek dzieci cechujących się zupełnym brakiem koncentracji zafundowanym dzięki nadmiernemu oglądaniu telewizji i surfowaniu w internecie. Dzieci bombardowane szybko zmieniającymi się obrazami i dźwiękami, nie są w stanie się wyciszyć, zatrzymać na chwile i skupić.

  Pamiętajmy przy tym, że małe dziecko nieprzyzwyczajone do czytania książek może mieć początkowo problem ze skupieniem uwagi. Nie powinno nas to jednak zniechęcać do czytania. Wprowadzajmy czytanie poprzez zabawę z książką, pokazywanie obrazków i rozmowy. Samo czytanie może trwać 1-2 minuty, zanim stopniowo zacznie się wydłużać w ślad za rosnącymi możliwościami skupienia uwagi. Rodzice którym zależy na pełnym rozwoju swojego dziecka, znajdą mnóstwo kreatywnych i zabawnych rozwiązań, by zachęcić malca do wspólnej przygody z książkami.Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najlepszą inwestycją w jego przyszłość. Czytajmy dziecku co najmniej 20 minut, codziennie.

  Co warto zrobić, aby zainteresować najmłodszych książką?:

  • czytaj bajki wybierane przez dziecko
  • zachęcaj do wspólnego tworzenia bajek – możesz zacząć od malutkiej książeczki
  • wybieraj atrakcyjne książki, czyli:
  • pięknie ilustrowane,
  • interaktywne (np. Naciśnij mnieKoloryTurlututu– H. Tullet),
  • książki w innej formie (np. Pora na potwora, A. D. Mizielińscy),
  • z ruchomymi elementami,
  • składające się wyłącznie z obrazków (tzw. Pictures Book).

  Książki potrafią zaskoczyć – nie tylko fabułą i treścią. Warto wykorzystać te miłe zaskoczenia by zafascynować dziecko czytelnictwem.
Poszerzaj horyzonty dziecka, czytajcie/oglądajcie/słuchajcie na przykład:

  • wiersze,
  • komiksy,
  • artbooki,
  • picturebooki,
  • audiobooki (także słuchowiska z podkładem muzycznym).

Każda z tych form jest wartościowa. Poznawanie różnych form budzi zainteresowanie dziecka, a także zachęca do tego, by samodzielnie szukać i wyznaczać swoje zainteresowania.

  • baw się z dzieckiem formą książki i zwróć uwagę na jej dodatkowe walory:
  • różne faktury,
  • elementy ruchome,
  • puzzle jako ilustracja w książce,
  • ilustracje do pokolorowania,
  • płyty z muzyką dołączone do książki.
  • obejrzyjcie wspólnie film, jak powstaje książka: https://youtu.be/icdV3QZb10Q
  • nagrajcie wspólnie z dzieckiem własny audiobook
  • przebierzcie się za ulubioną postać z bajki
  • stwórzcie swoją mini-książkę
  • zaprojektuj zakładkę do książki – wiele propozycji znajdziecie w internecie

 

W temacie książki zachęcam do wysłuchania utworu Orkiestry Dni Naszych i hitu Majki Jeżowskiej oraz klasycznie piosenki z Akademii Pana Kleksa:

https://youtu.be/GTPWU1L8LVw

https://youtu.be/c3d8KIDuR-I

https://youtu.be/ayIf2itL6e0

Opracowała: Kamila Jackowska

Bibliografia:
1. I. Koźmińska, E. Olszewska „Wychowanie przez czytanie”, Świat Książki, Warszawa 2010
2. www.edukacja.edux.pl
3. www.panimonia.pl
4. www.dziecisawazne.pl